Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2019, 23:39   #296
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
vleesvervangers is onvreetbare troep, kleffe vuiligheid.

Straks een dikke steak, saignant gebakken, 400 gram. Met krielaardappeltjes, eerst 6 minuten in de steamer op 120 graden, dan op de pan in boter met zout, peper en verse rozemarijn fijngehakt.

Een goeie krop sla daarbij, met een vers gemaakte vinaigrette en meer moet dat niet zijn.


Vleesvervangers, dat is van de kloten van de Schoof.
Het kan verkeren. Zelf gebruik ik ze zowat wekelijks en dan 2 stuks omdat het zo verpakt is. Alleen hamburger en schnitzel. Er zitten inderdaad kleffe producten bij. Maar ik ga nu eens verder zoeken. Het milieu dwingt mij. En eerlijk is eerlijk, verder gebruik ik vlees en af en toe een ei. Gisteren weer eens ossenhaas gegeten.

Hier een test van RADAR. Zout en slecht.
https://www.radarplus.nl/getest/arti...leesvervangers

"De uitslag

Zout. Bek-ken-trek-kend zout. Dat was het oordeel over bijna alle vleesvervangers. En verrassend genoeg ook over de enige ‘echte’ hamburger, die door de helft van het panel niet eens als vlees werd herkend. Vega ‘vlees’ is per definitie een knutselproduct omdat de fabrikant iets wat geen vlees is (maar bestaat uit soja, tarwe-eiwit, lupinezaad) wil laten smaken als vlees. Dat doen ze onder andere door het toevoegen van smaakstoffen als ui- en knoflookpoeder, specerijen en kruiden, maar ook door een flinke hand smaakversterkers, ‘natuurlijke’ en kunstmatige aroma’s. Smaakversterker staat er niet als zodanig op, maar gist- extract (ook in de bio-vleesburger!) en gehydrolyseerd eiwit zitten bomvol met de smaakversterker glutamaat. Op zich niet ongezond, maar de vraag is waarom ze dan ook nog zoveel zout en aroma’s toevoegen. De grote voorsprong van de Garden Gourmet-burger (vroeger Tivall) was verrassend. Vooral het contrast tussen het knapperige korstje en de zachte, redelijk neutrale binnenkant werd lekker gevonden. Overigens waren alle vleesvervangers weliswaar vegetarisch, maar niet veganistisch: ze bevatten allemaal ei. De Valess burger heeft melk als basis, maar daar was niets van te proeven. De toegevoegde havervezels zorgden wel voor een met vlees vergelijkbare bite."
Piero is offline   Met citaat antwoorden