Discussie: Vlaggen VL-NL
Los bericht bekijken
Oud 3 november 2020, 20:57   #154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Rij maar eens rond in het gebied; de veelvoud aan plaatsnamen met Nederlandse namen (bv Schaephuysen, Vluyn, Saelhuysen,etc) en Duitsers met Nederlandse familienamen komen er veelvoudig voor, (ondanks de komst van vele Duitse heimatvetriebenen na de Tweede Wereldoorlog uit de voormalige Ostgebiete zoals bv Silezië, Oostpruisen en Sudetenland).
Ik heb dat eens gedaan naar aanleiding van mijn tweejaarlijks bezoek aan Kerken waar dan steeds een toneelstuk wordt opgevoerd in het plaatselijke dialekt.
Voor de voorstelling begon heb ik daar speciaal een uurtje rondgelopen om de familienamen te bekijken op de deurbellen. Ik heb daar bitter weinig namen gezien die begonnen met Von maar des te meer beginnend met Van. Dat kunnen natuurlijk niet allemaal ingeweken Nederlanders zijn.
Dat men in hun dialekt van zegt ipv van von zegt natuurlijk al genoeg. Ik zou graag eens een oud telefoonboek inkijken uit die streek.

Typisch voor Limburg komen daar ook veel familienamen voor eindigend op -EN.

Kleverlands is eigenlijk een vorm van Brabants. Als we op taalbasis op iets zouden kunnen aanspraak maken - of eerder aanspraak gemaakt hebben - dan was het zeker die Nederrijnstreek.

https://de.wikipedia.org/wiki/Nieder...3%A4nkisch.png

(IK kan hier warempel die kaart zetten omdat "Figuur invoegen" niet werkt. ?!)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2020 om 21:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden