Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2019, 09:14   #10562
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Dit is een beetje praat voor de vaak volgens mij, om te verdoezelen dat je net zoals vele Britse Brexitisten nog altijd niet goed snapt:

- Wat de backstop is
- Waarom hij nodig is
- Waarom een beperkte termijn een contradictio in terminis is
- Waarom de mogelijkheid om hem eenzijdig op te blazen, los van de rest van het overgangsakkoord, een contradictio in terminis is


De backstop heeft één functie: voorkomen dat er een voelbare grens komt binnen het Ierse eiland. Dit laatste is een eis van de EU omdat ze geen nieuwe Troubles willen. De Brexitories claimen dat ze dit laatste ook willen vermijden, maar in de realiteit kan het hen geen kloten schelen.


EU: Ok dan, jullie stappen eruit. Wat voor samenwerking willen jullie op de lange termijn realiseren?

VK: Wij willen een verregaande samenwerking op handelsvlak behouden, alsook visavrij reizen, gezamenlijk luchtvaartbeheer, werkvergunningen en heel de mikmak.

EU: Een oplossing voor de Ierse kwestie moet deel voor ons uitmaken van een samenwerkingsakkoord. Anders stellen onder andere Ierland hun veto en komt er geen.

VK: Geen probleem! Tegen het einde van de overgangsperiode komen we wel met iets op de proppen.

EU: Waarom dan pas?

VK: Omdat we het nog moeten bedenken. Onzichtbare grenswachten, microdrones, satellieten, iedereen een chip inplanten. Technologie dus.

EU: Whatever. Wat doen we in de overgangsperiode na 31/05/2019 tot wanneer jullie technodroom werkelijkheid is geworden?

VK: Euh, margarita's drinken? Weet ik veel.

EU: Goed geprobeerd, maar dat kan voor ons niet. Wij beschermen onze markt en ons grondgebied met een bewaakte buitengrens. Jullie doen dat trouwens ook. Deze grens wordt door jullie toedoen plots terug binnen het Ierse eiland gelegd. Als dit zo uitdraait, komt er geen samenwerkingsakkoord.

VK: Ja maar die grens komt er niet, we gingen dit oplossen met technologie.

EU: Technologie waarvan je zegt dat je het pas uitgevonden, laat staan geïmplementeerd zult hebben n?* 31/05/2019. We waren al aan het bespreken wat we gingen doen in tussentijd.

VK: Ah, juist! Waarom was die datum ook weer zo belangrijk voor jullie?

EU: Je weet toch nog dat we nog maar aan het bespreken zijn wat we gaan doen in de overgangsperiode van twee jaar na de effectieve Brexit?

VK: Overgangsperiode? Ons volk heeft gestemd voor soevereiniteit! Global Brittain FTW!

EU: Euh ok, denk ik? In ieder geval: als jullie nog een deal willen en jullie hebben nog tijd nodig om die beloofde technologische maatregelen uit de werken, moeten we wel afspreken wat we in tussentijd gaan doen. Anders heeft het geen zin om verder te onderhandelen, want er komt toch een veto.

VK: Pffff lastigaard. Wel, we zullen in het overgangsakkoord een backstop zetten die het probleem oplost tot onze technogrens er is. Bling bling lasers en zo. Trouwens, er zijn nog landen zonder grens. Zoek maar op.

EU: Tof. Wat houdt die backstop in?

VK: Weet ik veel. Is het niet aan jullie om eens met een idee te komen, in plaats van lastige vragen?

EU: Niet echt, maar goed. Jullie kunnen je grens in plaats van in Ierland in de Ierse Zee leggen.

VK: No way José! The Brittish Empire will remain whole! Of wholé, dat rijmt zelfs.

EU: Ok, je kan met jullie hele, euh, empire, binnen de douane-unie blijven? We hebben zo eens een slide gemaakt, heb je die nog? In ieder geval gaat het maar duren tot jullie beloofde definitieve oplossing er is, blijkbaar toch aan het eind van de overgangsperiode dus in werkelijkheid gaat er niet veel verschil zijn.

VK: En jullie slaaf blijven?? Ons Volk heeft beslist dat het terug Groots zal zijn, en slavernij is daar niet bij, Django!

EU: Django was de slaaf, maar soit. Als jullie geen betere oplossing vinden, en onze oplossingen zijn niet goed, dan komt er dus geen samenwerkingsakkoord.

VK: Vuile, vuile imperialisten! Jullie willen dus het soevereine, grootse Britse Volk te knecht houden? Dat zal er gene zijn! Wij varen vanaf nu terug onze eigen koers (pun intended!), en jullie kunnen de pot op met jullie Ierse backstoppen. Weet je wat? Steek er een banaan in! Ironie, weet je wel!

EU: Geen akkoord dus?

VK: Rustig, rustig. Allez, 't is goed. Backstop it is.

EU: Ok, dan valt ons samenwerkingsakkoord voor de tussenperiode binnen ons mandaat. Wij gaan even 27 handtekeningen verzamelen en dan kunnen we starten. Beetje laat, maar goed.

VK: Wacht... 'Tussenperiode' zeg je?

EU: Euh, ja. Tussenperiode. Hup hup, naar je parlement voor de ratificatie want we zijn al rijkelijk laat.

[...]

VK: Ja euh. Over die ratificatie.

EU: Wat van die ratificatie?

VK: Niet gelukt. We zullen nog wat kleine aanpassinkjes moeten doen.

EU: Hoe zo, niet gelukt?? Het is 5 voor 12.

VK: Heb ik gezegd, maakte niks uit. Drie keer opnieuw geprobeerd zelfs.

EU: Ja over welke aanpassinkjes spreken we dan?

VK: Euh, niks onoverkomelijks hoor. De 'Backdrop' of zoiets?

EU: De backstop nogal??? Gatverdamme seg!! Je hebt hen toch uitgelegd waarom die absoluut noodzakelijk is?

VK: Een beetje ja... Nu, om eerlijk te zijn, snap ik zelf ook weer niet goed waarom dat ook weer was. We waren toch akkoord dat we die Ieren wel met satellieten en blockchains en camera's gingen paaien? Komt wel goed. In ieder geval: haal die eruit of zet er gewoon in dat wij op elk moment eenzijdig mogen beslissen dat er genoeg gebackstopped is geweest, en Thundercats are go baby!

EU: Als je nu nog altijd niet begrijpt waarom we dat niet kunnen doen, lijkt het mij een hopeloze zaak. Kan je niemand slimmer sturen?

[...]

BoJo: Ola cabrón! Ik ben hier om te heronderhandelen! We gaan van jullie zero-deal een hero-deal maken! Weinig tijd, zo is mij verteld, dus backstop eruit, rest blijft erin. Goed?

EU: Nee, niet goed! No backstop, no deal, 'cabrón'.

BJ: Uh? Heel mijn persona van de afgelopen vijf jaar is daar op gebaseerd. Dus: backstop eruit, 350 miljoen erin, win-win. Met minder dan een ja neem ik geen genoegen! Dan zie je mij zelfs niet meer voor Ha-ha-halloween! Bojo my name, Mojo my fame, bitchazzz!

EU: Weet je wat, blaast hem op. Als je je bedenkt, laat maar weten. Wij zullen ons verder voorbereiden op No Deal.

[...]

BJ: Ola, cabrón! Seg, Halloween komt nu toch wel dichtbij, en bij ons beginnen ze toch al wat te zagen. Al nieuws? Win-win, kan je toch niet tegen zijn?

EU: *biep biep - de voicemail die u probeert te bellen, is vol - biep biep*

BJ: Hallo? Hallo?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden