Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2019, 07:39   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Ik heb sinds dit verschijnen van dit topic wat bij gelezen over dit topic. "Afstand van verhaal" komt voor in twee documenten:

1. Verzekeringen.
Hier verlaagt de dekking "afstand van verhaal" het risico van de eigenaar-verhuurder als de huurder (deels) aansprakelijk is voor brand-, water- of stormschade.

2. De huurovereenkomst.
Dit is een niet verplichte clausule die kan voorkomen in een huurovereenkomst. Het laat de eigenaar-verhuurder toe de extra dekking van "afstand van verhaal" door te rekenen aan de huurder.

Ik gebruik nooit de clausule in huurovereenkomsten. Ik specificeer wel steeds in de huurovereenkomst dat de huurder zich verbindt zich te verzekeren en een kopie van zijn polis dient door te geven. Dit is een bij decreet geregelde clausule.

Verzekeraars sturen er op aan om zowel de dekking in de polis te voorzien als de clausule in de huurovereenkomst. Je kan dit advies beter negeren en in de huurovereenkomst specificeren dat de huurder zich dient te verzekeren. De extra dekking laat moeilijk zijn prijs bepalen, het beste doe je jaarlijks een doorlichting van je verzekeringsportefeuille om je niet in het zak te laten zetten. De prijs van deze extra dekking is 1/2 tot 1/5 van één maand huur.

Zelf heb ik niet de discipline om jaarlijks minstens 3 maanden voor de vervaldag van elke polis na te kijken of ik nog wel goed zit qua prijs en dekking. Je dient dan de markt af te schuimen. Ik heb polissen met de dekking "afstand van verhaal" en zonder.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden