Discussie: Tegenbetoging NSV
Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2008, 17:31   #20
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
ook PVDA'er Vavli is die mening toegedaan (ik dacht nochtans dat Comac eerst had aangekondigd dat het toch zou meebetogen in Gent, net zoals het recent in Brugge mobiliseerde naar de betoging tegen VJW). Is de laatste bocht van de partij nog niet volledig doorgepraat?
Ik word zo stilaan kostmisselijk van hetgeen in verschilleden darden telkens weer gesuggereerd wordt als je bij de PvdA bent: dat ik dan zonder zelf na te denken zeg wat de parttij beslist heeft. Zo gaat het er misschien bij LSP aan toe, doe dan aub niet aan projectie van de eigen frustraties.
Voor alle duidelijkheid:
1. Ik weet niet wat Coamac allemaal priecies onderneemt en ik had er geen idee van of zij al dan niet tegen NSV betogen.
2. Jullie gaan niet in op mijn argumenten en stellen het voor alsof ik en de PvdA zich neerleggen bij de fascisten. Wat ik stelde is dat je met een tegenbetoging niks bereikt. Je moet ervoor zorgen dat je als linkse beweging zelf de politieke agenda gaat bepalen. En er zijn wel voorbeelden hoe dat kan en dat het werkt. In het Antwerpse voert de PvdA campagne om ziekenhuizen op te houden. Het VB was eerst voor de sluiting maar is onder druk van die campagne moeten bijdraaien. Nu ook rond de campagne voor een BTW van 6 % voor gas en electriciteit zorgen we ervoor dat een thema dat de gewone man aanbelangt: zijn koopkracht, aan bod komt. Als je zo werkt dan hol je niet achter het VB aan en dan heb je het niet over de zaken die zij aankaarten, dan keer je het om en dwing je het VB om te gaan schipperen: hoe kunnen ze hun aanhang houden en toch en extreem liberale koers varen. Het VB gaat dat verhaal doelbewust uit de weg door het steeds te hebben over vreemdelingen, veiligheid, de hoofddoek,... als we alleen maar daar op ingaan dan blijven we op hun terrein en bepalen zij het verhaal waarbij ze telkens wel nieuwe onzin vinden. Negeer dat en voer zelf campagnes die de mesnen aantrekkelijker vinden dan het verhaal van het VB: dat is de taktiek die we moeten volgen
Denk je nu echt dat je ook maar één VB-aanhanger gaat overtuigen door met 200 of 1000 man twee uur te betogen? Als er dan rellen zijn, ook al is rechts daarvan de dader, dan werkt het nog meer averechts: die VBstemmer ervaart die betoging als een aktie gericht tegen hem.
Wat jullie uitleg over de neergang van Blokbuster ook is, feit is en blijft dat het van een heel brede beweging herleidt is tot een heel kleine beweging, je kan er dus ook geen jongerenbeweging mee consolideren.
Maar blijkbaar is LSP nog niet klaar om te leren van zijn fouten en om bij te sturen. Doe dus maar door en klop jezelf maar op de borst dat jullie de enige standvastige anti-fascisten zijn. In de volkswijken overal in het land gaan PvdA militanten intussen de dialoog aan met VBaanhangers, niet om het over de VBverhalen te hebben maar over onze voorstellen ivm gezondheidszorg, huisvesting, tegen interim en groeiende flexibiliteit, tegen het generatiepact,...
De PvdA heeft vroeger ook veel antibetogingen gehouden en jaren defensief geprobeerd in te gaan op de VBpunten: we zien nu wat het meeste oplevert. Ik was vandaag op de betoging in Brussel met een 300tal patienten van geneeskunde voor het volk, de twee ziekenfondsen, KWB,... rond het kiwi-model (concreet inzake griepvaccins) en ik liep een tijdje met een Antwerpenaar die me toevertrouwde dat hij van het VB is overgestapt naar pvda
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden