Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2009, 10:20   #367
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat er zonder Groen! veel minder problemen zouden zijn voor kernenergie, en dat groen wel degelijk een zware hypotheek legt op die techniek.
Dat is juist. Tenminste dat van die 'problemen'. Dat er een zware hypotheek gelegd is zou ik echter niet willen stellen. De sector heeft onder druk wel degelijk gewerkt aan veiligheid en vooral aan het probleem van de nucleaire afval. Het raam op de toekomst ligt nu net daar. Had de sector zonder die druk ook geïnnoveerd? Dat kunnen we niet weten. Maar ik betwijfel het.

'k Moet zeggen dat door onze laatste discussie over kernenergie ik verplicht was om mijne neus dieper in de zaak te steken dan ik van plan was. Mijn oordeel lag immers op dat moment reeds vast. Vandaag ben ik minder rigoureus tegen kernenergie. Maar ik krijg nog steeds de koude rillingen van massaal gebruik. Van elke massale en eenzijdige oplossing trouwens.

Citaat:
Nu, je kan stellen dat dat altijd wel weer kan teruggedraaid worden, maar dat is niet zo eenvoudig omdat de bevolking over die techniek totaal is gedesinformeerd (en, toegegeven, dat de nucleaire sector totaal niet weet hoe te communiceren, en van defensief naar platte propaganda gaat), en in Belgie is het wel heel genant, want er zal altijd wel een van de coalitiepartners aan de uitstap hebben deelgenomen.
Je moet alles in zijn tijd bekijken. Ik denk niet dat men, terug in de tijd, op 't hoogtepunt van de protesten, slecht geïnformeerd was. Als je dat stelt, dan ga je voorbij aan de vooruitgang die de sector toch geboekt heeft.

Citaat:
Maar bovendien geeft dit een heel andere moeilijkheid. Nu de energiesector geprivatiseerd is,..................
Ja en nu net dat brengt ons geen stap dichter bij huis. En dat mag je heel letterlijk nemen. Bij huis. Een geprivatiseerde markt zou ook een open markt moeten zijn met plaats voor nieuwe spelers. Maar zo is het niet gegaan. Enerzijds zitten we nu met grote monopolies, mondiale bedrijven en anderzijds vooral met een electrciteitsnet dat op 't lijf van grote producenten als kerncentrales geschreven is. (ook op 't lijf van steenkoolcentrales). Kleine initiatieven hebben af te rekenen met een overheid die onder contracten ligt en met een gesloten electriciteitsnet.

Kleine initiatieven zijn nochtans noodzakelijk, en hun ecologisch potentieel is hoog. En dat vooral niet enkel omwille van de duurzame technieken die ze zouden kunnen gebruiken. Maar vooral ook door de kleinschaligheid, de economie op mensenmaat, het aanzwengelen van initiatieven, gespreide financiering en risico's, flexibiliteit en meer.


Citaat:
Alleen heeft men daar zo moeilijk gedaan met de constructeurs, dat die rap eieren voor hun geld hebben gekozen (en steenkoolcentrales hebben gebouwd).
Ja maar diezelfde 'volkse druk' zorgt ervoor dat men in Amerika volop zoekt naar 'clean coal' toepassingen. En die zijn alsnog hoopgevend. Het zij door c02 op te slaan, het zij door c02 om te zetten naar een bruikbaar product. Hoewel de research hoofdzakelijk in Amerika gebeurd zullen de eerste toepassingen zich waarschijnlijk in Europa manifesteren. En dit weer omdat de steenkoolcentrales in Europa ietske kleinschaliger zijn.

Citaat:
Als je van de prive industrie investeringen op lange termijn verwacht, moet daar ook een positief kader voor zijn. En dat is er, mede dank zij Groen, helemaal niet meer.
Je kan Groen overladen met alle schuld van de wereld. Als je zo nodig een zondebok zoekt. Dat is echter vooral schieten op de boodschapper. Groen brengt een druk en een roep naar een mensvriendelijke energie productie. En in die zin hebben ze goed werk verricht. De resultaten mogen er nu al zijn, en zullen nog belangrijker worden in de toekomst. Al hebben we die resultaten niet aan Groen rechtstreeks te danken. De oplossingen zullen niet van Groen komen. Dat weet jij, en dat weet ik. De oplossingen zullen ook niet komen uit de technieken op zich. Zij het kernenergie, zonneenergie, windenergie, steenkool energie..... etc.

De oplossing zit in hoe we met deze technieken omgaan, in het vermijden van massa toepassingen en in een economie die 'terug thuis komt'.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden