Los bericht bekijken
Oud 14 september 2011, 23:49   #29
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Democratie is eigenlijk een benaming voor heel veel verschillende bestuursvormen waarbij het de beslissingsmacht 'relatief gelijk' is voor de bevoegdheden die onder de democratie vallen. Er zijn zowel goede als slechte democratieën, maar de meesten zijn beter dan de alternatieven die niet de naam democratie kunnen dragen.

Een bestuursvorm zal altijd 'het minst slechte' zijn, maar het minst slechte hebben we nog lang niet bereikt.


Een paar ideetjes die de democratie kunnen verhogen en er een betere bestuursvorm van kunnen maken:

*Iedereen die wil, mag zichzelf vertegenwoordigen, en wie daar de tijd niet voor wil nemen, mag de stem aan een vertegenwoordiger naar keuze geven. (Een mengvorm van directe en representatieve democratie dus.) (EDIT: een vertegenwoordiger moet idealiter niet bij een partij aangesloten zijn en hoeft niet met een minimaal aantal stemmen verkozen te raken)

*Een UITBREIDING naar economische democratie. = afschaffing plutocratie

*Iedereen krijgt om de zoveel tijd een aantal stemmen die ingezet kunnen worden op verschillende wetsvoorstellen. (Over het aantal stemmen en de lengte van de periode moet nog goed nagedacht worden.) Bij elke wet kan iedereen, indien gewenst, één stem inzetten. Een wetsvoorstel wordt goedgekeurd met een 50%- of eventueel 60%-meerderheid van een minimaal aantal stemmers (1% van de bevolking of zo). Wanneer een wetsvoorstel goedgekeurd wordt, krijgen de tegen-stemmers hun stem terug en de voor-stemmers krijgen een deel van hun stem terug (als ze 6 keer voor stemden bij een uitslag van 60% voor, dan hebben ze weer een volledige stem). Een gestemd wetsvoorstel kan de rest van de periode niet meer aangepast worden. Dit is iets wat volgens mij directe democratie (of een combinatie van directe en respresentatieve) haalbaarder maakt dan directe democratie in de gangbare vormen. Ook denk ik dat in dit systeem iedereen een gedeelte van de politieke wensen kan waarmaken, en ik denk dat bij dit systeem burgers gemiddeld een groter percentage van hun wensen waargemaakt zullen zien worden.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 14 september 2011 om 23:56.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden