Los bericht bekijken
Oud 26 december 2016, 01:36   #39638
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tegenstrijdig aan uw stelling aangaande het belang dat u primair hecht aan taal
Als u taal primair stelt geldt dit voor alle landen waar Nederlands de voertaal is, niet de één wel en de ander niet

Het voorbehoud geografisch aanéénsluitend zijn houdt dus in uw visie in dat het alleen zou gelden voor continentaal gelegen landen?
Slaat nergens op
Ge gaat voorbij aan een wezenlijk verschil, nml. dat de Nederlanden eens een pro-natiestaat waren met een proces van pro-natievorming, en die staat werd nadien gescheiden. En dat het nu gaat om een hereniging van wat eens één geheel was.
Suriname daarentegen was een kolonie en werd nadien tot 1975 opgenomen in het Koninkrijk der Nederlanden. Na een proces van dekolonisatie werd het een onafhankelijke republiek. Moet de klok nu teruggedraaid worden ?

Vanuit het principe dat de taal gans het volk is, beschouw ik iedereen die dezelfde moedertaal heeft als ik als een "volksgenoot". Maar dat betekent niet per sé dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten terugkrijgen.
Belangrijk echter is dat ze binnen de schoot der Nederlandstaligheid blijven.
Waarom bestaat er ter bestendiging daarvan geen Nederlands Gemenebest naar het voorbeeld van het Britse Gemenebest (Commonwealth of Nations) en l'Organisation internationale de la Francophonie.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2016 om 02:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden