Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2018, 21:02   #1495
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

De verplichte rusttijd is minimum 45 minuten na 4,5 uren, en dat is voor beroepschauffeurs.
Die 45 minuten minimum mag in 2 rijpauzes genomen worden, eentje 15 minuten en de tweede minimum 30 minuten. Soms moet men wel eens op toilet.
Die minimum 45 minuten totaal moet enkel zijn om te rusten, dus geen laden lossen, ofzo.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...jden/rijtijden

Ik rij meerdere keren per jaar ca. 260 km aan een stuk naar familie, met mijn benzinewagen zou ik dan wel ergens moeten tanken. Heen of terugweg of sowieso ergens aan een tankstation.

Moest ik nu een electrische auto hebben zou ik nergens hoeven te laden onderweg. Ik laad namelijk thuis of bij de familie, dat mag een gewoon stopcontact zijn, want we overnachten daar altijd.
Eigenlijk heb ik dan geen tijdverlies meer door te tanken of te laden, want dat doe ik sowieso op de plaats waar de auto sowieso langer stilstaat.

Of hoe de drogreden van de neezeggers door de mand valt.

En indien ik eens veel meer dan 400 km rij ben ik op vakantie dan rust ik sowieso een tijdje na tenlaatste 3-4 hr continu rijden onderweg. Soms een uurtje eerder, of als iemand in de wagen een behoefte moet doen.

Om te tanken rijden we altijd van de snelweg af, voor die extra 5 minuten tank je wel 20 cent goedkoper, en sowieso goedkopere koffie en evtl hapje.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 maart 2018 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden