Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2008, 16:39   #69
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Als een welbepaald etatisme helpt in behoud van volksidentiteit, sociale voorzieningen, minder armoede, bescherming van eigenheid en culturele verschillen,... dan is dat welbepaald etatisme zondermeer positief te noemen. Alweer een vloek in de rechtse kerk?

Rechts kan niet ontkennen dat aan de andere kant van het IJzeren Gordijn er minder vreemdelingen waren, de volksculturen beter behouden zijn, criminaliteit effectiever bestreden werd. (Zonder daarom het marxisme te willen goedkeuren!)
Oh, er waren héél véél Russen met tanks en geweren en zo. In Hongarije en Tsjechoslovakije wisten ze er van mee te spreken.

Daarnaast: er waren dus wél vreemdelingen, aangetrokken uit 'bevriende' landen. Alle andere trokken naar het 'Vrije' Westen omdat het daar materieel nu eenmaal beter was.

Voor de rest bekijk je het nogal naïef: er was wel degelijk criminaliteit en verschijnselen zoals grootschalig alcohol- en drugmisbruik, alleen werd dat onder de mat geveegd, een perfecte 'modelstaat' getrouw.

En dat ze hun cultuur hebben kunnen houden. Ik ben er begin de jaren '90 geweest en ik wil je gerust zeggen dat het Westerse toen al nadrukkelijk te zien was in de straten. Die mensen waren het gedram van de communisten spuugzat. In sommige gebieden leefden ze zoals hier 50 jaar terug. Maar goed, de communisten hadden zo op hun ziel getrapt dat die cultuur voor hen een stuk weerstand was, vergelijk het met het katholicisme in Polen.

Voor de rest: ik ben niet tégen de staat als die staat doet wat ze moet doen: een kader creeëren waar ieder individu in samenhang met zijn omgeving en volkse identiteit zich kan ontwikkelen en dat kader handhaven met de beschikbare middelen. Maar géén staat die pampert van aan de geboorte tot aan het overlijden. Laat staan een staat die me verbiedt van te denken zoals ik dat wil.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden