Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2010, 18:40   #53
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men gelukt er nog niet in, van alle Europeanen op elkaar af te stemmen. Hoe gaat men erin gelukken om een wereldsolidariteit te creeeren. Degenen die moeten ontvangen zullen direct pro zijn, doch degenen die moeten betalen zullen wel slimmer zijn.
Het gaat hier alleen om sociale zekerheid. Dat maakt het al veel makkelijker dan het volledige pakket, ook al is het vaak een moeilijk thema en zal het wellicht nog minstens enkele decennia duren om dat te realiseren.

Verder moet ik opmerken dat niet iedereen uit eigenbelang stemt. Ik zie de link eigenlijk niet tussen slim zijn en egoïsme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mag een democratische meerderheid in een regio/land beslissen om een ander systeem te gebruiken, mag dat dan ook?
Mag een individu in een Vlaamse staat beslissen om er geen onderdeel van te zijn om zo geen belastingen te hoeven betalen? Natuurlijk niet, belastingsontduiking zit er niet in.

Niemand kan een staat echter verplichten om zich aan te sluiten, maar je kan er niet zo maar in- en uitgaan naargelang het je goed uitkomt. Een land dat eruit wilt, moet dan ook vanzelfsprekend toestemming krijgen van eigen kiesvee en van de wereldregering.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mag je als land zeggen: neen met dat land wil ik niet in 1 sociaal stelsel zitten?
Neen, zo werkt het niet. Het is een systeem voor alle mensen, zelfs voor mensen die in een land met een slecht imago wonen. Hoewel ik het zou betreuren, kan je tegen een toetreding van een bepaald land stemmen, maar als 50%+1 zegt dat het land mag toetreden, dan mag een blokkeringsminderheid dat niet tegenhouden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar moet je dan niet eerst een eenheidsmunt aanmaken? wat doe je met verschillende socio-economische situaties? met de verschillen in interpraties door taalverschillen? moet je niet eerst zorgen dat iedereen van een deftig onderwijs geniet?
Die dingen worden net opgelost dank zij eenzelfde sociale zekerheid voor alle mensen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wie gaat er uiteindelijk de dagelijkse beslissingen nemen voor die 7 miljard mensen op het vlak van sociale zekerheid? 1 regering van pakweg 15 mensen? wie gaat die verkiezen?
Uiteraard zal er één regering regeren. Het aantal personen waaruit die regering bestaat, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Het belangrijkste is dat die regering democratisch verkozen wordt. Dat moet gebeuren via het principe 'één man, één stem', dus wordt er in een unitaire kieskring gestemd. Elk land zelf laten beslissen hoe het vertegenwoordigd wordt, is een slecht idee, omdat er dan mensen in het parlement zullen zitten die niet democratisch verkozen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mooi hoor, de droom van 1 wereldregering, maar compleet ondemocratisch en onwerkzaam.
Zoiets kan je allesbehalve ondemocratisch noemen. Democratie betekent dat iedereen even veel inspraak heeft en een gelijke inspraak van alle mensen is net enkel mogelijk in een democratisch verkozen wereldregering.

Onwerkbaar, daar trap ik ook niet in. Het lijkt mij logisch dat het minder tijd kost voor één regering om een knoop door te hakken dan voor heel veel regeringen, zeker als we de optelsom gaan bekijken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden