Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2010, 21:30   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Egoïsme: Ik vernietig twee appels van een ander als ik hierdoor zelf één appel krijg.

Altruïsme: Ik vernietig één appel van mezelf als een ander hierdoor twee appels krijgt.

Heel simplistisch uitgelegd, maar mij maak je echt niet wijs dat egoïsme het algemeen belang ten goede komt. Het is zeker waar dat egoïsme de drijfveer van de meeste mensen is, maar het is niet het egoïsme dat de mensheid ten goede komt, maar wel de drijfveer. Egoïsme kan ook leiden tot niets doen, indien iets doen niet bijdraagt tot de eigen ik. Een altruïst zal zich dan echter inspannen om het algemeen welzijn te dienen. Een altruïstische drijfveer acht ik dan ook superieur aan een egoïstische.
Zo werkt het niet. Een andere vergelijking zou kunnen zijn :
-egoisme : ik produceer twee appels, waarvan ik er één voor mezelf houd (en een ander er ook één heeft)
-altruisme: ik produceer niets, waardoor een ander ook niets heeft
waarmee ik maar wil zeggen dat ne mens nu eenmaal ne mens is, en een drijfveer nodig heeft om te presteren. En geld is een drijfveer.
En zodoende komt (geleid) egoisme toch het algemeen belang ten goede. Het is wel door de egoistische, westerse, pharmabedrijven dat er nieuwe aids-, kanker-... geneesmiddelen op de markt komen (en niet door Cubaanse dokters bvb.).
Dit is trouwens ook de reden waarom alle Communistische landen zowat failliet zijn gegaan (hoe mooi hun systeem in theorie ook moge zijn).
Maar kom. De altruistische drijfveer zal dan wel superieur zijn, maar produceert minder.
Citaat:
Er is ook een gigantisch groot verschil in intelligentie tussen sommige inwoners van dezelfde gemeente. Wat is je punt?
Dat ondanks de grote onderlinge verschillen, elke gemeenschap een gemiddeld iq heeft, dat zowat de levenswijze/denkwijze van die gemeeschap zal bepalen.
Citaat:
Vergeet ook niet dat gezonde voeding en degelijk onderwijs een zeer grote invloed heeft op de intelligentie en dat onderwijs ook op de kennis. Die verschillen bestaan net door een gebrek aan een gemeenschappelijke sociale zekerheid, laat staan dat het een argument ertegen zou zijn.
Dat zal dan wel de eeuwige discussie zijn, en meestal neemt men aan dat dit gedeeltelijk speelt. Maar gedenk wel dat de "blanken" met gezonde voeding en degelijk onderwijs, niet als primus uit het iq-verhaal komen (dat zijn de aziaten).
Bob is offline   Met citaat antwoorden