Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2017, 21:53   #40608
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, de huidige taalsituatie is het resultaat van een genadeloze politiek van de Britten. Het ultieme doel niet alleen de taalkundige maar ook etnische assimilatie van de Ieren.
Ik ga dat zeker niet tegenspreken, maar dat is de helft van het verhaal.
Uit mijn Wikicitaat blijkt overduidelijk dat het Gaelic de Ieren allemaal niet zoveel kon schelen en dat ze platweg hun taalbroek afdeden voor de Engelsen.
Dat standpunt van de "nationalistische" leider Daniel O'Connell is in dat verband toch ronduit verbijsternd !
Waar zaten de Ierse taalminnaars (in tegenstelling tot de Vlaamse beweging) toen het erop aan kwam ?
Was daar ook een taalstrijd zoals wij die gekend hebben ?

Citaat:
Of gaat u ook beweren dat het verdwijnen van de volkstaal in Frans-Vlaanderen louter en alleen het resultaat is van "de vrijheid" om naar het Frans over te stappen?
Zeker niet! We kunnen overal vaststellen dat de taalpolitiek, met als allesbepalende faktor voertaal van het onderwijs, bepalend is voor de taalevolutie en de toekomstige levensvatbaarheid van een taal. De volkstaal kan nooit op tegen de onderwijstaal. Jammer!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2017 om 22:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden