Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2017, 16:29   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat punt heeft hij wel.
Niet echt, aangezien electrische wagens vandaag niet zo talrijk zijn dat ze al moeten aanschuiven aan laadpalen. Deze middag was ik nog in een 2/3-bezette grote parkeergarage in de stad, van de 10 laadplaatsen was er maar ene bezet. Indien men geen grote afstanden rijdt hoeft men namelijk helemaal niet te laden.

Dus mijn punt blijft geldig, electrische wagens kunnen overal opladen waar een stopcontact staat. Fossiele wagens kunnen dat enkel in de regel waar een tankstation is, en ook daar moeten ze dikwijls aanschuiven alhoewel ze in enkele minuten kunnen bijtanken.

Citaat:
De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.).
Uiteraard logisch bij "miljoenen" fossiele voertuigen. Maar dat zegt me niets, aangezien ze enkel daar kunnen tanken.

Citaat:
Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden.
Tegen 2050 gaat mss de helft electrisch zijn...

Citaat:
Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen.
Fossiele tankbeurten zijn ook niet gespreid over 24h, Electrisch laden zal dat veel eerder zijn, aangezien de meeste ook 's nachts zullen laden.
De meeste fossiele tankstations zijn dan onbezet.

Piekbelasting vang je niet alleen op door meer laadpalen maar gewoon door de laadstroom navenant wat te begrenzen, ik gaf in vorige post een vb van Tesla. Een superchargerstation waar 2000 KWh verdeeld wordt over 20 laadpalen. Dus 20 kunnen gelijktijdig laden aan 100 kWh. Maar aangezien de laadstroom altijd afneemt hoe voller de batterij wordt, gaan zelfs 20 ladende Tesla's amper tijd verliezen tov hun max 120 kW opname bij bijna lege batterij, want tegelijkertijd inpluggen en dezelfde batterijstand hebben al die Tesla's nooit. Bekijk daarvoor een YT-filmpje van Tesla hoe het vermogen afneemt eens de batterij boven 50% volgeladen is.

Dus de "miljoenen stopcontacten en laadpalen thuis" en op andere plaatsen, zoals parkeergarages en parkeergebouwen, of gewoon openbare parkeerplaatsen. Ook de horeca zal voor eigen laadpunten zorgen. Zoals Tesla met de destination-chargers die al veel talrijker zijn dan hun superchargers.
https://www.tesla.com/nl_BE/charging

Citaat:
Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt...
Ik wel, maar je moet wel alle laadpunten meetellen. Een grote hoop gaat namelijk altijd thuis tanken en 1 maal op de 100 mss eens niet.

Kijk eens naar Oslo waar anno 2017 één enkel parkeergebouw al 102 laadzuilen heeft. Als Noorwegen (waar meer dan 40% van de ingeschreven wagens al stekkerwagens zijn) dat kan, waarom zou de rest van de wereld dat niet kunnen?
En op autosnelwegen zal dat probleem nog minder zijn, ruimte genoeg daar.

Wat je ook niet rekent is dat de E-wagens van 2050 veel betere batterijen gaan hebben en wie weet driemaal zoveel rijbereik hebben dan vandaag. Ook het verbruik gaat zeker met 20% verminderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2017 om 16:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden