Los bericht bekijken
Oud 11 april 2021, 10:35   #3
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Toen ondergetekende nog op school zat werden "dinosaurussen" nog algemeen voorgesteld als grijskleurige rondsjokkende loggerds.....
Toch is dat misschien ook wel een beetje een probleem van de media meer dan van de paleontologen. "Retrosaurussen" bleven voortbestaan door films met mensen in pakken en kinderboeken waar weinig research voor gedaan was. Bijvoorbeeld: uit welk jaar zou je schatten dat onderstaande afbeelding komt?



Ja? Klaar voor het antwoord?

Spoiler tags werken hier niet zo te zien, jammer, dan maar witte tekst:

1897.

Link.

En oké, ook in wetenschappelijke cirkels werden dino's nog heel vaak weggezet als slome lomperds tot grofweg de jaren 60, 70. Bovenstaande afbeelding geeft niet per se de meerderheidsmening weer. Maar er waren in ieder geval al mensen die het overwogen. Maar voor het brede publiek (waaronder ik, ik las vrij weinig paleontologische vakliteratuur in mijn kinderjaren, en nog steeds eigenlijk) veranderde de blik heel erg met Jurassic Park en Walking With Dinosaurs in de jaren 90 pas. Pop culture loopt in dit soort zaken vaak stiekem een paar decennia achter. Een beetje zoals dat nanomedicijnen ("novel since the 50's") ook nog steeds als een nieuw onderzoeksveld klinken.

...


Waarmee ik natuurlijk niet wil beweren dat ik weet wanneer jij op school zat.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 11 april 2021 om 10:40.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden