Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2022, 04:59   #533
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Houston we zien sneeuw op ons beeldscherm.
40 jaar later.
Houston we hebben de sneeuw eruit kunnen filteren via nieuwe technieken, we zien klaar en helder een eend die lijkt op Donald Duck, maar al vliegend.
Nee, maar je zou een beetje moeten begrijpen waar het over gaat in plaats van iets dat een normale manier van doen is, proberen belachelijk voor te stellen.

Citaat:
Ik beoordeel niet vanuit "buikgevoelens". Ik leg gegevens naast elkaar en vergelijk. Als ik op een autosnelweg 100 auto's zie passeren richting X en 1 auto richting weg van X, dan moet dat een verklaring hebben.
Weer van die beeldspraak die niks te maken heeft met de gehanteerde logica.

Kijk, je kan niet enerzijds beweren dat die signalen zo heel duidelijk "lang nagalmden", en nadien beweren dat het gewoon ruis was, dat men dan nadien fake heeft weggefilterd.

Je kan niet tegelijkertijd beweren dat ze zomaar "spectaculaire" data hadden om eens te doen alsof ze aan wetenschap deden, en anderzijds dat het een ruissignaal was waar men rare technieken, 40 jaar later, moest op toepassen om daar IETS in te zien. Je begrijpt toch dat uw stelling:
"ze hebben die data totaal uitgevonden om aan spectaculaire nep wetenschap te doen op 't moment zelf"
niet houdbaar is in het licht van "het was eigenlijk gewoon zodanig bezoedeld met ruis dat er niks te zien viel, en dat men met twijfelachtige filtertechnieken 40 jaar later daar een Donald Duck uit heeft getoverd".

Dat signaal bevatte dus wel degelijk van in het begin bruikbare informatie (waar jij je trouwens druk over maakt - mocht daar geen duidelijke informatie over lang naringen in zitten, dan zou je je niet druk maken, he). Maar met modernere filtertechnieken kan men de kwaliteit altijd nog wat proberen te verbeteren.

In veruit de meeste gevallen gaat men daarvoor geen oude data gebruiken, maar doet men nieuwe metingen, maar hier zijn er geen nieuwe metingen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden