Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2012, 19:39   #18
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Geloof je dat tolerantie, louter gebaseerd op knarsetandende berusting t.a.v. de aanwezigheid van anderen, kan volstaan of acht je het noodzakelijk dat overheden een meer betrokken, actieve tolerantie promoten, misschien zelfs tot op het punt dat het concept "tolerantie" overtollig wordt?
Interessante vraag. Passive tolerantie als louter op knarsetandende berusting t.a.v. de aanwezigheid van anderen is inderdaad niet voldoende. Anderzijds is het authentieke openstaan voor de ander, het actieve gebaar om de ander de hand te reiken iets dat niet van boven af door de overheid kan opgelegd worden.

Het is een taak van ons allemaal als burgers. Sheikh al-Alawi, een soefi-meester, had ooit een heel nauwe gezel. Hij vroeg zijn gezel (faqir of "arme" in het Arabisch, vandaar de befaamde fakir, de Indische soefi) om even met hem mee te komen. Ze gingen samen naar de prostitutiewijk. Sheikh al-Alawi zei: "Wacht hier even op mij." Een uur later kwam de Sheikh naar beneden en gingen ze terug naar de zaouia (om kort te gaan, laat ons zeggen de "moskee" van de soefi's - het is niet volledig dat maar dat zou ons te ver leiden).

De gezel was hierover zeer verbaasd, maar hij durfde het niemand zeggen, zelfs zijn echtgenote niet. Hetzelfde gebeurde de volgende en de daaropvolgende dag. De derde keer werd het de gezel teveel en hij vroeg: "Maar Sheikh, wat doe jij daar altijd boven met de prosituees?!" De Sheikh antwoordde: "Even geduld, je vraag wordt tijdens volgende jam3a (wekelijkse bijeenkomst) beantwoord."

En toen de wekelijkse bijeenkomst kwam, liet de Sheikh weten dat de gezellen moesten samenkomen vóór het bordeel. De helft van de gezellen dachten dat de Sheikh gek was geworden en weigerden te komen. De andere helft stond er. Plots verscheen het hoofd van de Sheikh aan het venster: "Kom maar naar boven." En toen de gezellen boven kwamen, zagen zij de Sheikh zitten in een cirkel met de prosituees rond hem en zij deden samen doe3ât, smeekgebeden aan God.

Waarom vertel ik dat verhaal? Wel, de Sheikh wist wat het betekende om de stap naar de ander te zetten. Hij gaf geen zedenpreken aan de prostituees - hij kende overigens hun moeilijke situatie - maar in alle nederigheid zat hij met hen samen en bad hij met hen.

Nu, kan je je voorstellen dat we dit nu gaan doen aan het Noordstation? Neen? Wel, dan zie je hoezeer onze samenleving verhard is en de openheid voor de ander is afgenomen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden