Los bericht bekijken
Oud 8 november 2018, 20:55   #41165
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Legende van een episcopale kaart uit 1725
met de aanduiding in het Latijn van Belgy
.
Het gaat hier dus wel degelijk om de Oostenrijkse Nederlanden.
Dat Latijn is weer eens volslagen irrelevant in de diskussie wanneer de Nederlandstalige begrippen "België " en "Belgen" voor het eerst opdoken, en desgevallend met welke frekwentie, en dat in - uiteraard - de Nederlandse taal.
U moet beter mijn posten volgen dixit HO (!) ipv weer eens naast de kwestie te argumenteren.
De Latijnse benamingen om de Nederlanden mee aan te duiden dateren van in de tijd van de humanisten, dus een paar eeuwen eerder dan de 18e eeuw zoals Edwin hier illustreert.
Die Latiniseerden alles, van hun eigen naam tot hun eigen land. Maar daarover ging het dikussiepunt nu net niet want daarover zijn we het natuurlijk eens.
Weer eens een - zeer zwak - afleidingsmaneuver...
Kom eindelijk eens terzake met teksten, authentieke teksten ipv sekundaire literatuur.

Zie gewoon de realiteit onder uw Belgicistische ogen en die bestaat en nu eenmaal dat ruim anderhalve eeuw na de officiële scheiding der Nederlanden onze voorouders zich nog steeds Nederlanders noemden en hun land 't Nederland....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 november 2018 om 21:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden