Los bericht bekijken
Oud 9 november 2018, 12:51   #41180
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een Nederlandse treinreiziger, een jaar geleden:

"Op het traject Breda Den Haag is het deze week elke dag prijs. En opvallend daarbij is dat reizen uitvallen door een defecte trein. Hoe kan dat nu gebeuren? Die lokomotieven rijden (veel!) minder snel maar zouden betrouwbaarder moeten zijn dan de Fyra. Daar merken we nauwelijks iets van?
Elke dag heb ik oude heen en/of terugweg minimaal een half uur vertraging...."



Zonder commentaar.
Het is iets ander dan de passagier dacht:

Meeste treinuitval op traject Breda-Rotterdam
Van Brabant snel naar Rotterdam met de Intercity Direct? Vergeet het maar. Tussen Rotterdam en Breda zijn volgens reizigersvereniging Rover de meeste stremmingen van heel Nederland.

Binnen 25 minuten van Breda naar Rotterdam, dat was het doel van de hogesnelheidslijn. In de praktijk lukt dat niet altijd. Uit cijfers van ProRail blijkt dat de trein sinds januari 2017 in slechts 82 procent van de gevallen probleemloos rijdt. Het landelijk gemiddelde ligt op 95 procent.

Soms rijdt een trein om via Dordrecht, met minimaal tien minuten vertraging tot gevolg. Meestal vallen treinen volledig uit. Dan moeten reizigers met een stoptrein van Breda naar Dordrecht, om daar over te stappen op een intercity naar Rotterdam. De extra reistijd is dan 20 minuten.

Wind
De intercity van Eindhoven, Tilburg en Breda naar Rotterdam is koploper in het klachtenklassement van Rover in 2017. „Er hoeft maar een beetje te veel wind te staan of de trein mag niet meer over de Moerdijkbrug. Anders gaat de bovenleiding op de hogesnelheidslijn te snel zwieberen”, vertelt Rover-woordvoerder Chris Vonk. „Het is allemaal erg storingsgevoelig.” ProRail werkt aan een oplossing, maar daar moeten forensen nog jaren op wachten. ,,We werken aan windschermen bij de brug”, legt Jaap Eikelboom van ProRail uit.,,We hopen dat die er in 2020 staan, maar we weten niet zeker wanneer het lukt. Er is geld beschikbaar, maar we moeten toetsen of onze plannen haalbaar zijn. Tot die schermen er staan, blijft dit traject problematisch bij stevige wind.”

Omschakeling
Ook zijn er problemen met de spoorlijn zelf. NS-woordvoerder Ton Boon zegt dat de vervoerder niet alles direct op kan lossen. „Onze topman Roger van Boxtel zei het al: de hogesnelheidslijn is designed for disaster. De lijn bestaat gedeeltelijk uit normaal spoor en een ander deel op hogesnelheidsspoor. De huidige treinen zijn niet geschikt voor die omschakeling. Vanaf 2021 stromen er langzaam nieuwe treinen in die dat beter aankunnen.”

Een goed gevulde trein van Breda raast door naar Rotterdam, maar begint ineens langzamer te rijden op het platteland bij Lage Zwaluwe. Reiziger Sofie Brock voelt de bui al hangen. „Vorige week zat ik ook in deze trein, en stond-ie hier een halfuur stil.” Zou het opnieuw misgaan? Gelukkig niet. Een minuut later rijdt de trein alweer in volle vaart verder over de Moerdijkbrug, tot grote opluchting van Brock.

Weiland
Ik sta vaak stil in een weiland. Soms tien minuten, meestal langer

Sofie Brock
De 18-jarige Tilburgse reist minimaal twee keer per week van haar ouderlijk huis naar haar studentenkamer in Rotterdam, waar ze liberal arts and sciences studeert aan de Erasmus Universiteit. Ze neemt de stoptrein op station Tilburg- Reeshof en stapt in Breda over op de Intercity Direct naar Rotterdam, al vindt ze die trein vaak niet zo direct als de naam doet vermoeden. ,,Ik sta vaak stil in een weiland. Soms tien minuten, meestal langer. Dan lees ik op internet waarom, want in de trein roepen ze meestal niets om. De helft van mijn reizen gaat fout.”

Soms rijden de treinen om via Dordrecht en blijft de vertraging beperkt tot tien minuten. Meestal moet ze echter omreizen. „Dan moet ik met een stoptrein naar Dordrecht, dat duurt zo lang! Daar stap ik dan over op de trein naar Rotterdam. Dan ben ik twintig en soms zelfs dertig minuten langer onderweg.”

Zelf vertrekt ze meestal een dag van tevoren naar haar Rotterdamse kamer, om niet te laat te komen. „Al zouden ze daar wel begrip voor hebben, genoeg mensen hebben weleens pech met de trein. Brabanders komen bijna standaard te laat.” Als Brock naar haar ouders reist, rekent ze nergens op. „Ik wil dan voor het eten thuis zijn, maar dat lukt vaker niet dan wel. Ik verwacht van tevoren dat het misgaat. Mijn vader moest me aan het begin van mijn studiejaar ophalen in Rotterdam, omdat er gewoon niets meer reed door alweer een verstoring.”


Link: https://www.ad.nl/rotterdam/meeste-t...rdam~a80dbebd/
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 12:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden