Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2009, 13:19   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sè, daar krijg ik nu een krop in de keel van...
"Ik mis België voor
mijn moeder
mijn grote huis en tuin
het gezellige vlaamse taaltje"

System, ik denk dat een flinke graad van naieviteit u niet vreemd is. Anders zie ik niet hoe je dergelijk "Dag Allemaal"- en "Story"-taaltje hier kunt debiteren. Je krijgt met jouw proza zowaar de indruk dat een samengaan met Nederland zou impliceren dat alle Vlamingen zouden gedwongen worden om in Nederland te gaan wonen (in kleine huisjes, levend van een menu met slechte frietjes). Een soort ballingschap in Babylon...
Ik hoop dat je verhaaltje niet ernstig bedoeld is, een geintje (sorry voor het Hollandisme). Anders is het erg met u gesteld. Pijnlijk zelfs.
U snapt blijkbaar de hele essentie van het gegeven niet.
U hanteert het idee dat alles na hereniging bij het oude zal blijven.

In de door System opgesomde verschillen, die overigens maar het topje van de ijsberg zijn maakt hij duidelijk dat wat betreft "savoir-vivre" een haast onoverbrugbare kloof bestaat tussen de Nederlanders en de vlamingen.
Dat de 18 miljoen oude Nederlanders zich gaan beklagen dat die vlamingen het zoveer beter hebben met hun huizen, hun tuinen, hun betere restaurants, frituren en aanverwanten, hun manier van leven....

U zult zich met andere woorden voelen zoals de Ossie's (Oost Duitsers) na hereniging met West Duitsland.
Een achtergestelde regio die zijn achterstand nooit meer kan inhalen.

Alleen zult U dan kankeren in het ijle, want de levenswijze van de vlamingen zult U nooit de uwe kunnen maken omdat dat niet in uw genen zit.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 15 oktober 2009 om 13:19.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden