Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2003, 14:04   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Mijn jongere broer had enige tijd geleden eens een boek vast over het communisme. Hij kwam toen naar mij met de vraag 'zeg, in een communistisch systeem, maken ze dan nog playstation spellekes?'
Ik vond dit eerst een nogal belachelijke vraag, maar na daar eens over nagedacht te hebben, zag ik in dat dit wel een interessante opmerking is.
Stel dat wij in een communistisch systeem zouden leven (waar alle productiemiddelen gemeenschappelijk bezit zijn en zo verder), hoe zit het dan met die vele details waar wij nu gewoon aan zijn? Om maar enkele voorbeelden te geven:
*zoals mijn broer zich ongerust af vroeg, worden er nog videospelletjes gemaakt? Immers, er bestaan dan geen game bedrijven meer zoals nintendo, sony, ...
*Wat voor effect heeft dit op de filmindustrie, want veel films zijn gemaakt om een massapubliek te bereiken, ik denk bijvoorbeeld aan de miljoenen geïnvesteerd in special effects enz.
*wat met de muziek industrie? Het wegvallen van verkoopswinsten gaat ongetwijfeld leiden tot een ineenstorting van de popmuziek.
*Wat met de computer die hier voor mij staat? Wie gaat de software en de hardware ontwikkelen?
*Of deze, voor de huisvrouwen (en eventuele mannen): wie maakt er dan nog stofzuigers?
*Hoeveel tv stations zijn er dan nog eigenlijk? De commerciele omroepen vallen dan al weg.
*Hoe zit het met de oliebevoorrading, die nu toevallig praktisch geheel uit de derde wereld komt?
*...

Om maar te zeggen, Het omverwerpen van de klassenmaatschappij en het collectiviseren van productiemiddelen zijn allemaal grote, abstracte begrippen, maar aangezien die feitelijk nog nooit in de praktijk zijn toegepast, weet niemand hoe die nieuwe maatschappijvorm de niet onbelangrijke details van ons dagelijks leven gaat veranderen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline