Discussie: Energie
Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2008, 15:38   #63
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pekka_123 Bekijk bericht
Mijn punt was, wat betreft die diepvriesindustrie, om de BTW te verhogen op producten die men ook vers kan kopen en dus een pak minder electriciteit / energie verbruiken.
Als je daarbij voor lief neemt dat je meer gaat betalen voor vers voedsel én dat je meer infrastructuur nodig gaat hebben (met op zijn beurt ook een milieuimpact) om mensen continue met vers voedsel te beleveren, dan moet je dat doen. Ik wil echter de mensen die vandaag in het groot gaan kopen bij de Colruyt, geen eten geven.

Citaat:
Er bestaat NOG geen infrastructuur voor maar men heeft ook niet gezegd dat men de kerncentrales vandaag wil sluiten, al zijn er een heleboel mensen die dat er van maken.
Het probleem is dat vandaag of binnen 5 jaar weinig verschilt maakt, als je geen degelijke vervanger hebt.
Moesten we hier in Noorwegen zijn, dan had je genoeg aan fjorden in combinatie met waterkracht. D�*t is een alternatief want het is haalbaar, stuurbaar en ecologisch. Hier zullen zonne-energie en windmolens daarentegen nooit een volwaardig alternatief zijn, wegens hun gebrek aan stuurzaamheid.

Citaat:
Het dode moment opvangen van het huidige electriciteit verbruik misschien niet, maar ik geloof toch dat het verbruik een pak naar beneden kan.
Hoe dan?
Ik kan je er zo een aantal opsommen hoor, maar daar gaat niemand happy van worden. Sluit de Chemie in het Antwerpse, en je hebt dadelijk een besparing van enkele tientallen %. Heb je er dat voor over?

Citaat:
Een heleboel mensen interesseert besparen niet, die willen enkel zo veel mogelijk kunnen uitgeven of sparen (de ouder generatie dan) zonder te moeten bezuinigen want dat houdt verandering in en daar houden mensen niet van. Vermits een deel van deze leden van die gezinnen ook een eigen bedrijf hebben, al is het maar een klein...
Particuliere mensen zijn nog steeds peanuts in je verbruik; als je grote besparingen wil doen, dan zit 80% daarvan in de industrie en daar moet je gewoon reëel zijn, daar haal je dat verbruik niet zomaar even naar beneden met tientallen %.

Citaat:
Nee, water is geen drager van electriciteit maar het kan zo wel beschouwd worden omdat waterstof terug vrijkomt onder vorm van electriciteit.
Al lost dat niets op aan de bezwaren ertegen.
Sfax is offline