Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2021, 04:24   #24
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
"Het recht in eigen handen nemen" kan nooit hard genoeg bestraft worden.

Waar eindigt dat immers?

Iemand laat zijn hond loslopen waar het niet mag en iemand anders 'neemt het recht in eigen hand' en steekt die hond dood.
Een tweede persoon ziet iemand een hond doodsteken, 'neemt het recht in eigen hand' en timmert die gast met een tak op zijn hoofd.
Een derde persoon ziet dat iemand met een tak op zijn hoofd geslagen wordt, 'neemt het recht in eigen hand' en schiet de geweldenaar dood.
Een vierde persoon ziet dat iemand een persoon doodschiet, 'neemt het recht in eigen hand' en gooit er een granaat naartoe.
...
Voor alle duidelijkheid: we waren begonnen met een loslopend hondje eh?


En wie bepaalt de straf? Degene die 'het recht in eigen hand neemt'?
Wat als ik dan vind dat die straf buiten alle proportie is en ik daarom ook 'het recht in eigen hand neem' en degene die als eerste 'het recht in eigen hand nam' eens flink onder handen neem?
Dat mag toch eh? Want ik doe niet meer dan 'het recht in eigen hand nemen'.

Zo kan ik ook in't dorp naast het bord "u rijdt te snel" gaan staan en bij iedereen die daadwerkelijk te snel rijdt een steen door de ruit gooien.
Dag mag, want er staan geen flikken te flitsen dus ik 'neem het recht in eigen hand'.
En met die steen ben ik nog een softie want ik kan daar ook gaan staan met een jachtgeweer...

Nee, tenzij we terugwillen naar de rechtspraak ten tijde van de Neanderthalers ben ik absoluut geen voorstander van 'het recht in eigen hand nemen'.

Het eindigt in een escalatie van geweld, willekeur en wetteloosheid.
En laat dat net redenen zijn waarom bepaalde figuren 'het recht in eigen hand' nemen.


Trouwens: uw openingspost is niet meer dan een opsomming en enkele vaststellingen.
Hebt u zelf ook een mening over het onderwerp?
Uw redenering klopt, maar waar eindigt het als via het gerecht alles ongestraft blijft of je hopen kosten moet maken om gerechtigheid, of iets in die zin, te krijgen?
Wat als je na een overval en aangifte bij de politie de raad krijgt geen klacht neer te leggen omdat het dan pas helemaal verkeerd zal aflopen met je omdat ze de daders en hun brutaliteit kennen?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden