Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2021, 15:39   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Uw redenering klopt, maar waar eindigt het als via het gerecht alles ongestraft blijft of je hopen kosten moet maken om gerechtigheid, of iets in die zin, te krijgen?
Laat ons het er over eens zijn dat dat nogal geen klein beetje overdreven is eh?
"Alles blijft ongestraft"... Ik vraag me af hoe de gevangenissen dan overvol zijn geraakt.

Daarnaast is hetgeen u hier 'ongestraft' noemt vaak een gevolg van ingebouwde mechanismen die bestaan om de onschuldige burger te beschermen.
En daar loopt het vaak spaak. Die regels worden al te graag ge- of misbruikt door (de advocaten van) misdadigers om hen vrij te pleiten.
Ik denk dan aan verjaringstermijnen, ergens een vergeten komma in een PV, een vergeten zinnetje in een aanklacht...

En daar ben ik het 100% mee eens: dat kan beter geregeld worden. Het is immers idioot (maar het gebeurt wel) dat bv een overvaller vrij gepleit wordt om een agent een foutje maakte in de afhandeling van zijn aanhouding.

Maar om dan om die reden te gaan ijveren om de bevolking het recht in eigen hand te laten nemen gaat mij wat ver. Zeker omdat er ook dan totaal geen zekerheid is dat alles wel 'rechtvaardig' gaat afgehandeld worden.

Citaat:
Wat als je na een overval en aangifte bij de politie de raad krijgt geen klacht neer te leggen omdat het dan pas helemaal verkeerd zal aflopen met je omdat ze de daders en hun brutaliteit kennen?
Het is niet omdat de politie je de raad geeft om geen aangifte te doen dat je die raad ook moet volgen eh?

Trouwens: wat als het slachtoffer van de overval het recht in eigen handen zou mogen nemen? Zou hij dan wel, tot de tanden gewapend, naar de overvallers durven trekken?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden