Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2008, 12:21   #20
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Doe dat, mijn Limburgse landgenoot. En ook al zal ik misschien niet alles aannemen was dig zeks, toch zal ik met alle aandacht uw uitleg lezen.



Wel System als eerste wil ik zelf uit eigen studie zeggen, als antwoord op een soortgelijke vraag, dat God het kwaad niet gemaakt heeft.

In 1 Joh.1:5 staat: Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis

Als we van de vooronderstelling uitgaan dat God de mens schept en hem dan laat zondigen, dan wordt het idee gewekt dat God het kwaad gemaakt heeft en kunnen we onze verantwoordelijkheid makkelijk afschuiven. Dan zijn we niet meer verantwoordelijk voor onze daden en redeneren we als de moslims: alles is allakes wil.
En dat is precies dezelfde wat Adam deed na de zondeval: zich verbergen, zijn verantwoordelijkheid afschuiven, er onderuit proberen te komen. Die vrije wil heeft God de mens gegeven, echter de mens maakte op grond van satans verleiding de verkeerde keus. Die vrije wil is een bewijs van liefde: God wou dat de mens met Hem samen leefde op basis van vrijwilligheid en niet als een voorgeprogrammeerde robot, een willoze “ja-knikker”.
Spijtig genoeg koos Adam verkeerd met alle gevolgen vandien.
Ik hoor u al denken: had God het dan niet kunnen voorkomen? Tuurlijk wel, maar dan had Hij voorgeprogrammeerde robots moeten maken. U wil toch ook een relatie met u partner op basis van vrije keus wederzijds en niet een ja-knikker?
De lichtengel echter kwam uit eigen keus en overleg in opstand tegen de Schepper. Hij wordt sindsdien satan = tegenstander genoemd en is voor eeuwig veroordeeld. Wij krijgen de kans onder het oordeel uit te komen en vrijspraak te krijgen van de dood omdat we verleid zijn. De mens heeft die opstand niet uit zichzelf bedacht doch is er in meegenomen. Niet dat Adam er niet verantwoordelijk voor was. Hij moest een test ondergaan om God te gehoorzamen op basis van vertrouwen. Hij kende de Schepper door de dagelijkse omgang en God verbood hem te eten van de boom van goed & kwaad. De satan kwam en verdraaide de zaken, Eva ging twijfelen en maakte de verkeerde keus, waarin Adam meeging. Het is juist Gods goedheid dat Hij ons kans geeft onder het oordeel uit te komen, juist omdat we misleid zijn, niet als hoofdverantwoordelijk van de opstand staan.

Hierbij een uitgebreide studie over een soortgelijk gedacht nog beter uitgelegd dan ik het kan.

http://www.verhoevenmarc.be/

“God is alwetend - waarom
schept Hij dan het kwaad?”
Een vraag van een lezer

Hallo Marc,
Bedankt voor je bericht. Ik wil wel graag antwoord om er serieus over na te denken.
De kernvraag blijft: God is alwetend, waarom schept Hij dan het kwaad terwijl Hij weet wat de gevolgen zijn?
Met vriendelijke groet,
xxx

Antwoord:

Beste xxx,
Graag zal ik je antwoorden.
Vooreerst, je vraag bevat een stellingname die niet klopt: God schept het kwaad, volgens jou, maar dat is niet zo. Ik leg uit:
De mens werd geschapen naar Gods beeld en gelijkenis: “En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; als man en vrouw schiep Hij hen” - Genesis 1:27.
Dit betekent dat de mens, in tegenstelling tot de dieren, een wil heeft om te kiezen wat hij/zij zal doen. In tegenstelling tot de dieren heeft hij ook iets wat eigen is aan God: hij bezit een hogere geest; een geest die kan zeggen “ik besta”, een bewustzijn dat de dieren niet bezitten.
Nu, toen God de mens maakte had hij geen dier voor ogen, geen wezen met louter een instinct, geen robot, geen veredelde computer, maar iets van Hemzelf, een mens naar Zijn beeld die eigen morele beslissingen kan nemen, met een vrije wil.
Als zodanig kon de mens voornamelijk twee richtingen uit: zijn Schepper getrouw blijven aanhan-gen, óf Hem in de steek laten en zijn eigen weg kiezen. Of juister nog: Gods soevereiniteit dienen, óf een eerder geschapen engel volgen die reeds zijn eigen weg was gegaan, namelijk Lucifer die Satan (tegenstrever) werd en zijn horde gevallen engelen (demonen).
Met dat laatste ga ik dus even een dimensie hoger: er was al eens eerder een opstand geweest tegen God, door de aartsengel Lucifer, nadien de Satan of duivel genoemd, samen met zijn aanhangers (demonen). Zij zijn de enige machten van het kwaad. Definitie van “kwaad”: alles wat niet uit God is, en zo ook is alle lijden in deze wereld in eerste instantie aan die kwade machten te wijten, en in tweede instantie aan de mens die vrijwillig voor hen koos en de Satan tot zijn god maakte.
Ik keer nu terug naar de schepping van de mens.
De mens werd geschapen naar Gods beeld, en kon dus twee hoofdrichtingen uit: God of Satan.
Wat zijn de gebeurde feiten?
Genesis zegt ons dat de mens vrijwillig koos ... voor de Satan. Die had de mens verleid door te zeg-gen dat God eigenlijk niet de hele waarheid sprak, dat de mens niet zou sterven als hij zondigde, en dat de mens “als God” zou worden, “kennende” ... De mens zou door Satans verleiding meer gaan weten, “als God zijn”, hoger worden dan wat hij nu als vleselijk schepsel was. Lees Genesis 3.
Om kort te gaan: de mens werd gestraft doordat hij in opstand kwam tegen zijn Schepper. Als ge-volg daarvan zou hij wel degelijk sterven, zoals door God vooraf gezegd was. En zijn nakomelingen werden belast met de erfzonde, zoals een slechte boom geen goede vruchten kan voortbrengen. De mens kwam in een rampzalige toestand doordat hij in een verdorven toestand kwam en de geest van Satan voortaan gehoorzaamde. Van een vrije goddelijke wil, ging hij over tot een gebonden slacht-offer van zijn nieuwe god: Satan en zijn horden.
God heeft het kwaad niet gewild maar sommigen van Zijn hemelse schepselen (engelen), en het eerste mensenpaar, hebben met Hem gebroken en zijn zelf de veroorzakers van het kwaad.

Nu, ik weet het, je vraag is: God wist toch van te voren dat dit zou gebeuren!
Inderdaad. Dat klopt. God weet van te voren ook hoe alles finaal zou aflopen. Laat mij uitleggen:
1. Door de zondeval konden de duivel en de mens inderdaad heel veel kwaad begaan - verschrikke-lijk veel kwaad (denk ook aan de kruisiging van Gods Zoon!), maar weet dat dit hun eigen verant-woordelijkheid (verantwoordelijkheid is eigen aan een hoger schepsel) was als schepselen met een vrije wil, niet zomaar als geprogrammeerde robots.
2. Door de zondeval en de (zo leek het) eeuwige verloren toestand kon God Zélf naar de aarde ko-men als mens, en zijn menselijk leven afstaan in ruil voor de mens - goed voor alle mensen - en kon zo de mens Zijn liefde tonen - een liefde die ging langs martelingen en de kruisdood, het afgeven van Zijn leven. Zo - in liefde - kocht de Heer Jezus, de vleesgeworden God, de mens vrij.
3. Door de loskoping van het kruis zullen miljoenen mensen eeuwig leven in de hemelen verkrijgen - iets wat Adam niet had, en in Christus gesteld worden, als zij Hem geloven.
Nu bestaat de mens enkele duizenden jaren, maar besef je goed wat “eeuwig” is? Die eeuwigheid, welke miljoenen mensen door Christus verkrijgen, in de grootste gelukzaligheid, is zo groots en onbeschrijfelijk - daartegen vallen die duizenden jaren van ‘s mensen droevige bestaan haast in het niets. Denk als voorbeeld aan één centimeter op een lintmeter die oneindig lang is.
God wist van tevoren dus ook wat het eindresultaat zou zijn. En daar ging Hij voor.

Hier stop ik voorlopig. Ik heb je een kort perspectief gegeven, en vele elementen daarin vergen na-dere uitleg, maar misschien heb ik hiermee het principe voor jou duidelijk gemaakt.

BTW op die site vindt ge zelf heel wat studies die helpen antwoorden te vinden. Ik lees zijn materiaal ook nog en leer er uit over dingen die ik niet begrijp.
Ik wil zelf nog op de feiten over de dood en opstanding ingaan. Maar das een pak werk nog om alles te verzamelen. Maar wel de moeite waard.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 24 maart 2008 om 12:25.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden