Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2023, 17:29   #273
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Hoe ziet gij die uiteindelijke Russische overwinning gebeuren ?
Ik zie drie mogelijke pistes:

1. De munitieproblemen voor het leveren van 155 mm's in de zomer worden onoverkomelijk, wat Oekraïene tot onderhandelen dwingt. Ik denk dat hetgeen we nu langs de lijn Avdiivka, Niu York, Torretsk, Bakhmut- Chasiv Yar, Siversk, daar een voorbode van is. Het klopt niet dat Oekraïene daar overlopen wordt in die verstedelijkte lijn waar ze defenders advantage hebben: normaal moeten ze een ratio van 3-5/1 halen. Het feit dat die lijn doorbroken wordt, wil dus ofwel zeggen dat de Russen in aantal gigantisch in de meerderheid zijn, ofwel dat ze overmatch hebben op gebied van artillerie, luchtondersteuning,... Laten we eerlijk zijn: als 50.000 man van Wagner die gehele linie rond Soledar, Bakhmut, Avdiivka kan doorbreken 'met enkel schupkes' dan moeten dat toch wel erg straffe mannen zijn. Waarschijnlijk is dat munitietekort dus de hoofdoorzaak.

2. Zelenski wordt langs de kant geschoven nadat een volgend lente-offensief faalt, de legertop neemt het over en gaat beginnen onderhandelen en de VS bolt het net zoals in Syrië & Afghanistan af (het lente-offensief moet er komen, wil men redenen blijven vinden om nog wat extra sinterklaasgerief naar daar te zenden). Er komt een onderhandeld vredesakkoord waarbij 'iedereen wint', dat wordt ook zo verkocht, maar waarbij Rusland de Krim & de Donbass houdt (wat de andere regio's betreft weet ik niet wat ze ermee van plan zijn: het zou goed kunnen zijn dat de dan geldende machtsverhoudingen het lot ook van deze zouden bepalen.)

3. Naast de 50.000-man sterke Wagner PMC escaleert Rusland nogmaals en voert een groot offensief waarbij het het Russische leger ook laat oprukken (400.000-600.000 gemobiliseerden), daar waar het nu in hoofdzaak gewoon de linies behoudt. Ik sluit in dat geval niet uit dat men de gehele frontlijn overbelast en ook vanuit Wit-Rusland Oekraïene binnenvalt. Oekraïene kan 1500km extra aan linies niet controleren met hun overblijvende militaire capaciteit. Indien de NATO Rusland dan wil tegenhouden kan dat met die troepenovermacht enkel met boots on the ground. Ik ga er vanuit dat daar niet echt veel wensen voor zijn.

In elk van die pistes komt Rusland er als overwinnaar uit. Ik denk dat de drang naar een W.O. III met Rusland door niemand gewild zal worden. Biden kan dat misschien wel willen, maar in het Pentagon klinken er nu al berichten dat ze dit niet willen. Hun gevecht met de Chinese panda moet immers nog komen.
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 19 maart 2023 om 17:56.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden