Los bericht bekijken
Oud 7 december 2004, 17:35   #18
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Een minister is verantwoordelijk voor zijn beleid. Wanneer daar onvrede over bestaat is hij de pineut, hij heeft het dan gedaan. Vraag dat maar aan Louis Tobback die ontslag nam (hij was de bloedhonden voor) omdat een van zijn ambtenaartjes Dutroux had laten lopen.
Een minister wordt dus verantwoordelijk gehouden voor het doen en laten van zijn bureaucratie. Niet alleen voor wat ze doen, maar ook voor wat ze zeggen.

Als de koning zijn sympathie zou laten blijken voor een bepaalde politieke partij, dan is de minster daarvoor verantwoordelijk (*1). En wat voor de koning geldt, geldt ook voor de ambtenaar. Voor zowel koning als ambtenaar geldt dan ook dat zij hun publieke uitspraken moeten afstemmen op die van de minister.
Het ligt dan ook voor de hand dat zij (koning /ambtenaar) bij heikele politieke vraagstukken geen mening publiek verkondigen. Voor elke uiting van hen is de minister immers verantwoordelijk. Verantwoordelijk in die zin dat de minister voor elke uiting van de koning of een ambtenaar die het parlement (*2) afwijst de minister zijn boeltje kan pakken.
Welnu, het is absurd iemand te sanctioneren voor een meningsuiting die hij niet bevoegd zou zijn te verbieden (grondwet!). Daarom dat de koning én de ambtenaar geen enkele mening publiek mogen verkondigen die niet door de minister gedekt is. Zoals ik al in Supe®staaf zijn draad ‘Is de term Democratie 'verloren'?’ schreef: de ambtenarij kan niet haar partijdigheid tonen, strijdt voeren en obstructief zijn.

Kort samengevat voor de luie lezer:
De ambtenaar moet werken en bovenal zwijgen. Ook na zijn uren. Partij kiezen, strijdt en passie moet voor de ambtenaar opgegeven idealen zijn. Anders moet hij maar ander werk zoeken. Wie dat beginsel wil laten vallen maakt het/zijn land onbestuurlijk.
Vrije meningsuiting is een utopie!

(voor de goede orde: ik heb het generaal over topambtenaren)

uit de Belgische grondwet:
(*1) Art. 88
De persoon des Konings is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk.
(*2) Art. 96
De Koning benoemt en ontslaat zijn ministers.
Hoog tijd dan om dat beginsel af te schaffen. Van mij mag de koning gerust politieke uitspraken doen, en een ambtenaar mag het van mijn grust vierkant oneens zijn met de minister waarvoor hij werkt.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden