Los bericht bekijken
Oud 6 juli 2018, 11:05   #29
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Bron De Tijd

Ik weet nog dat ik hier voor de bankencrisis meer dan tien jaar geleden al op wees, vooral wanneer het om de bankensector ging. Elk jaar moest het winstpercentage met 25% omhoog. Ik wees op het gevaar van macht in de markt en forummers als Adrian Hailey maakten me uit voor dom en beweerden dat zoiets niet bestond en antwoorden me met linken naar uitleg over marginale kosten theorieën ed. Wel, er blijkt wel een probleem te zijn met macht in de markt en hoewel het grootst en duidelijkst bij de internetplatvormen, situeert het zich overal. Men kan ook niet meer beweren dat het aan de overheden ligt of aan cronycapitalism, want waar dit fenomeen zich het sterkst voor doet, heeft de overheid het minst in de pap te brokken en holt ze achter de feiten aan.

De grote machtige multinationals zijn de hele westerse middenklasse richting armoede aan het duwen. De goedkoopheid van de goederen weegt al lang niet meer op tegen de dalende of stagnerende lonen. Enkel wie steelt of erft kan nog mee.



The Rise of Market Power and the Macroeconomic Implications (pdf)
Wek, de studie gaat precies over de marginale kosten, de kost van de laatte eenheid geproduceerd. Ze zegt niets over de vaste kosten. En omdat de gegevens niet beschikbaar zijn moeten ze in de boekhouding duiken en met een min of meer natte vinger de marginale kost naar boven halen.

Andere studies, met dezelfde insteek wijst dan weer op een daling van de marges.

Kortom, te weinig om de boel totaal te verketteren.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 6 juli 2018 om 11:05.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden