Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2003, 12:49   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wel eerlijk gezegd van mij mag het principe staat tout court barsten. Ik heb helemaal geen affiniteit met de staat België of het 'belgische volk', en wat Vlaanderen betreft, de enige band die ik eigenlijk zie is dat dat vlaamse volk een zelfde taal spreekt. Dus als er ooit een vlaamse republiek komt zal ik ook daar geen band mee voelen. Jef van ergens in Oostende zal best wel een toffe kerel zijn, maar ik ken hem niet dus voel ik ook geen broederlijke verwantschap meer dan met Jean van Charleroi of zelfs Juan van ergens in argentinië.

Mijn afkeer van de staat België bestaat er niet zozeer in dat het een kunstmatig samenbrengen is van verschillende volkeren, maar wel dat het een staat van, voor en door de bourgeoisie en de monarchisten is. Wat d�*t betreft voel ik wel enige verwantschap met Jef en Jean, die evengoed door het systeem onder de knoet worden gehouden. Ik zie de Belgische desintegratie dus niet zozeer als een etnische zaak maar als een democratische revolte, een klassenstrijd.

Wat betreft dat van die verengelsing, dat is uiteraard de schuld van de staat België, want die heeft al die akkoorden mee ondertekend.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline