Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2011, 08:19   #8
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik denk niet dat Marx het had over "de illuminati" en soortgelijken toen hij zich bezig hield met klassenanalyses, maar zijn conclusie was toch ook dat er een leidende klasse is die de boel in handen heeft. Simpelweg een logisch gevolg van het systeem. Nochtans is strikt genomen de opdeling 'bourgeoisie' en 'proletariaat' ook karikaturaal, want er zullen altijd uitzonderingen op die opdeling zijn. Ik bezit zelf ook namelijk over enkele 'productiemiddelen', net als jij wellicht. Het verschil met pakweg een Albert Frère zal je echter toch duidelijk zijn, niet?
Het was misschien gemuggezift van mij, maar ik vond de term oppermachtig een beetje overtrokken. In essentie denk ik echter dat we het over dit punt eens zijn.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is toch ook zo, hoeveel grote bedrijven van het 'oude België' ken jij nog die echt nationaal Belgisch zijn? Bijna alles is al uitverkocht.
Ik zal hier zeker niet ontkennen dat de 'Belgische burgerij' de laatste jaren veel van haar pluimen is verloren. Maar zelfs in neokoloniale landen kan je spreken van een eigen burgerij. Het lijkt me dus een stap te ver om te zeggen dat België/Vlaanderen geen eigen burgerij meer heeft. Zeker omdat ik nog steeds niet overtuigd ben van het feit dat België zich in een neokoloniale situatie bevindt.

Er zijn nog heel wat kroonjuwelen deels of volledig in Belgische/Vlaamse handen hoor. Denk maar aan KBC, Bekaert, Barco, Umicore, Ter Beke, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
In zekere zin, maar met dat verschil dat VBO nog steeds de politieke leiding in handen heeft, terwijl de kleinburgers van UNIZO en VOKA die pas langzaam aan opbouwen.
Op federaal vlak leidt het VBO voor de patroons inderdaad de dans. Maar je mag toch niet vergeten dat er al een flink deel van het economisch en tewerkstellingsbeleid geregionaliseerd is en daar komt het VBO niet tussen hoor. Meer nog zowel Voka als unizo 'hebben' een minister in de huidige Vlaamse Regering. Zeggen dat ze geen grote politieke macht hebben, lijkt me dus niet correct. Daarbij heeft Unizo ook politieke macht op federaal niveau.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik pas louter de marxistische klassenindeling toe: de burgerij is de klasse die de productemiddelen bezit. Wie het dagelijkse management doet, kan zelf ook een grote aandeelhouder zijn maar is dat niet noodzakelijk, hij kan ook in dienst werken.
Ik herhaal mijn vraag dan uit de vorige post. Behoort Votron volgens jou dan niet tot de burgerij? Of een ander voorbeeld. De CEO van BASF Antwerpen heeft zowel functies binnen het VBO, Voka als binnen de sectorfederatie Essencia. Maakt hij geen deel uit van de burgerij? Of alleen als hij zijn VBO petje opzet? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat LSP hiermee akkoord gaat.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Controle is niet hetzelfde als formeel bezit. Maar het klopt dat het kapitalisme wel verschillende vormen heeft aangenomen die andere gevolgen hebben. Jij en ik kunnen ook aandeelhouders zijn, kleine kippen die denken ook een graantje mee te pikken, maar ik veronderstel niet dat jij tot de kliek behoort van grote aandeelhouders? Wel jij en ik als kleine garnaal gaan in de praktijk inderdaad niks te zeggen hebben over die topmanagers die wél betaald worden als 'werknemer' (plus een hoop bonussen en toestanden). Ziedaar hoe de Vlaamse kleinburgerij van vandaag ontstaat.

Ja, inderdaad. Ze dienen de belangen van de burgerij. Ongeveer zoals het politiecorps de belangen van de burgerlijke staat dient, wat niet betekent dat iedere werknemer van dat politiecorps tot die burgerij hoort. Maar je zal zien dat zij die hoog staan in de rangorde, gemakkelijker aanschurken bij die bourgeoisie. De Vlaamse kleinburgerij is in hoofdzaak van dat type.
Kan zijn maar mijn centrale punt is dat je bij zowel voka als het vbo topmanangers hebt van buitenlandse bedrijven. Net zoals je bij beiden ook grootaandeelhouders hebt. Ik vraag mij dan ook af waarom de ene klein- en de andere grootburgerij zou zijn. Te meer omdat het vaak over dezelfde figuren gaat.

Ik ben niet helemaal akkoord met je vergelijking met het politiekorps. Elke werknemer van eender welk bedrijf wordt ook betaald om de belangen van zijn patroon te behartigen. Dat maakt de werknemer nog niet vergelijkbaar met het topmanagement.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vandaag de dag is dat best mogelijk ja. Het patronaat ziet ook wel dat de macht langzaam aan verschuift dus in plaats van op straat tegen elkaar te rellen zoals het plebs dat doet, vinden de klassieke bourgeois en het opkomende managersvolk voor een interne herschikking.
Ik ben echt niet akkoord dat voka vooral uit managers zou bestaan en het vbo vooral uit grote aandeelhouders. Dat stemt volgens mij niet overeen met de feiten. Beiden bestaan uit alletwee.

Sta mij toe terug te komen op het voorbeeld van huidig voka-voorzitter Luc De Bruyckere. Was hij in zijn vorig leven als vice-voorzitter van het VBO dan een vertegenwoordiger van de burgerij en nu als voorzitter van voka een vertegenwoordiger van de kleinburgerij? De Bruyckere is daarenboven geen manager maar voorzitter van de Raad van Bestuur van zijn bedrijf. Veel meer burgerij kan je toch niet worden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
D�*t heb ik niet ontkend hoor, ik zeg alleen dat ze historisch gezien een andere ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis hebben. De ene komt uit het klassieke industriële kapitalisme dat volledig autonoom en nationaal was, de andere komt uit een tertiair mondiaal netwerk waar men gewend is in dienst te staan van buitenlandse structuren.
Ik ben niet genoeg vertrouwd met de geschiedenis van beide organisaties om hier veel uitspraken over te kunnen doen. Maar als ik mij niet vergis werd het VEV, de voorganger van voka, opgericht door Lieven Gevaert - toch een klassieke industrieel lijkt me?

Ik blijf nog steeds zeer benieuwd naar de reactie vanuit LSP en ben een beetje verwonderd dat die uitblijft. Als zij werkelijk zo'n gedegen klassenanalyses uitvoeren als ze ons steeds voorhouden, moet het toch een fluitje van een cent zijn om mijn vraag te beantwoorden.

Ik ben redelijk zeker dat ze dit niet met de argumenten van Pelgrim zullen doen. Maar vraag mij af met welke dan wel. Vooralsnog zie ik geen reden om voka en het vbo een ander klassenkarakter toe te schrijven.
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden