Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2004, 15:20   #3
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bieke
Wat denkt het Vlaams Blok over gemengde huwelijken en de kinderen die daaruit voortspruiten?

Ik heb nog een link bovengehaald over de gemengde huwelijken tussen bewoners van de Canarische Eilanden en Vlamingen ten tijde van de inquisitie. Van deze nazaten zijn er ongetwijfeld verschillenden terug naar Vlaanderen gekeerd. Zijn het dan Spanjaarden of Vlamingen?



Citaat:
Er bestaan dus voorbeelden van Vlamingen met (soms erg belangrijke) publieke functies, net zoals we bewijzen hebben voor gemengde Vlaams-Spaanse huwelijken en de opname van Vlaamse edellieden in de Canarische adel.

Ook niet-kooplui gingen gemengde huwelijken aan. Mislukt humanist Levinus Apolonio Gandobrugano (Lieven van Ghentbrugghe) was getrouwd met een Antonia Treviño, een meisje uit een simpele handwerkersfamilie van Portugese komaf[752]. Zilversmid Conrate Mayor (Koenraad de Oude?) had Tereza Alonso als echtgenote[753]. En de obscure Cornelis tenslotte, was de man van Antonia de Vega[754].

http://www.ping.be/~sintlod9/canaris...che_hfst_4.htm
Van de Vlamingen die geëmigreerd zijn, zijn er bij mijn weten geen teruggekeerd met hun vrouw en/of kinderen. Huwen wordt in de hitsoriografie immers vaak gezien als een element van integratie. Relevanter zou zijn te verwijzen naar de Spaanse en andere families die in die periode in de Nederlanden achterblijven: zo zijn er vandaag in het Land van Waas nog zeker drie families die teruggaan op Spaanse roots (Dias, Rodrigus en De Castro).

Het is me echter maar zeer de vraag waar u op aanstuurt. Het VB verdedigt immers niet een soort raciale Blut und Bodem-theorie die mensen zou verplichten 'zuivere' stambomen voor te leggen.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline