Los bericht bekijken
Oud 17 april 2012, 14:53   #24
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
De boodschap:
Heb uw naaste lief, doe wel en zie niet om, doe niet aan een ander wat je zelf niet aangedaan wil worden, keer de andere wang toe.
Ook hier spreekt Jezus zichzelf tegen, want als hij zelf geslagen wordt, dan keert hij niet de andere wang toe, maar vraagt heel kleinzielig: "Waarom slaat Gij Mij?"

Johannes 18:22 En toen Hij dit zeide, gaf een van de dienaars, die erbij stond, Jezus een slag in het gelaat en zeide: Antwoordt Gij zó de hogepriester? 23 Jezus antwoordde hem: Indien Ik verkeerd gesproken heb, geef aan wat verkeerd was, maar indien het goed was, waarom slaat gij Mij?

Citaat:

Een gemeenschap van mensen die dit doen zal gelukkig zijn.
Een gemeenschap die zichzelf niet verdedigt en zelfs anderen uitnodigt tot extra geweld door ook de andere wang toe te keren, zal onder gaan.

Het is volkomen irreëel en is ook nog nooit ergens gevonden dat mensen zo doen.
Zelfs Jezus zelf krijgt het niet voor elkaar.
Citaat:
De godsopvatting is een tweede aspect, waarover alle discussie eigenlijk redundant is. Of je gelooft, of je gelooft niet.
Zo simpel is het echt niet: wat hier ook zeker speelt of God bestaat en de discussie daar over.
Mensen zijn geen simpele zielen.
Mensen willen weten en begrijpen, dus ook nadenken.
Citaat:
Maar de essentie voor de meeste mensen is de boodschap van naastenliefde.
Er is meer in de wereld dan alleen naastenliefde, die door de christenen wel veel gepredikt is, maar weinig beoefend.

Hoger dan de Liefde is de Geest van het denken en begrijpen.
Dat maakt de mens tot mens, want ook de dieren weten wat liefde is, maar alleen de mens kan denken en begrijpen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden