Los bericht bekijken
Oud 17 april 2012, 16:31   #26
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ook hier spreekt Jezus zichzelf tegen, want als hij zelf geslagen wordt, dan keert hij niet de andere wang toe, maar vraagt heel kleinzielig: "Waarom slaat Gij Mij?"

Johannes 18:22 En toen Hij dit zeide, gaf een van de dienaars, die erbij stond, Jezus een slag in het gelaat en zeide: Antwoordt Gij zó de hogepriester? 23 Jezus antwoordde hem: Indien Ik verkeerd gesproken heb, geef aan wat verkeerd was, maar indien het goed was, waarom slaat gij Mij?

Een gemeenschap die zichzelf niet verdedigt en zelfs anderen uitnodigt tot extra geweld door ook de andere wang toe te keren, zal onder gaan.

Het is volkomen irreëel en is ook nog nooit ergens gevonden dat mensen zo doen.
Zelfs Jezus zelf krijgt het niet voor elkaar.
Zo simpel is het echt niet: wat hier ook zeker speelt of God bestaat en de discussie daar over.
Mensen zijn geen simpele zielen.
Mensen willen weten en begrijpen, dus ook nadenken.
Er is meer in de wereld dan alleen naastenliefde, die door de christenen wel veel gepredikt is, maar weinig beoefend.

Hoger dan de Liefde is de Geest van het denken en begrijpen.
Dat maakt de mens tot mens, want ook de dieren weten wat liefde is, maar alleen de mens kan denken en begrijpen.
Je kan mij niet verleiden tot een discussie met bijbelquotes of over bijbelquotes; da's een zinloze activiteit.

Ik ben het ermee eens dat de natuur van de mens, en zelfs de vooruitgang van de mens ligt in het conflict met elkaar. Maar de christelijke boodschap van naastenliefde is een mooie en de moeite waard; zelfs al is het niet evident. Liefde is één ding, en akkoord dat dat ook dierlijk kan zijn, maar naastenliefde gaat veel verder dan dat. Geest zonder (naasten)liefde mag je houden, dat lijkt mij maar een kille wereld. Een mens kan je niet zijn zonder andere mensen rondom zich, hoe hoog je intellect ook mag zijn.

Verder kan je god perfect uit je moraliteit halen hoor. Humanisme heet zoiets. Maar waar je waarschijnlijk hier op doelt is een discussie rond zingeving. Daar begin ik ook niet aan. Dat maakt iedereen uit voor zichzelf.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden