Discussie: Energie
Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2008, 14:05   #86
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde
 
pekka_123's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Locatie: The Univers
Berichten: 983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Er zijn bij GROEN?, ook in de leiding nog heel wat mensen die brandstof onmogelijk duur willen maken om de consumptie en daardoor de vervuiling te beperken.
Dat is niet mijn standpunt. Overdaad schaadt? Natuurlijk. Maar Overdaad bestrijden kan je steeds op twee manieren. Of door het verbruik te verminderen of door het aanbod te verhogen.

Stel, en dat moment zal vroeg of laat komen, dat we er in slagen om goedkope en hernieuwbare energie in die omvang aan te maken dat we alles er op kunnen laten draaien.
Over welke hernieuwbare energie zou het dan gaan?
Waterstof? Ik denk niet dat waterstof een goedkoop vervangmiddel voor benzine of diesel is, maar dat het zelfs duur zal zijn, zeker in de beginperiode.
M.a.w de volgende 20 jaar zal het wegtransport erg duur worden vrees ik.
Want als men één maal begint (zei het stilaan) met het overschakelen, hoe gaan de olie producerende landen dan reageren? Die zien hun enorme inkomsten stilaan verdwijnen en hun olie dan misschien erg duur gaan verkopen of dreigen die extreem te gaan verhogen inruil voor een deel van de koek, misschien? Misschien ook niet? Het lijkt me toch niet zo vanzelfsprekend die omschakeling.
pekka_123 is offline