Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2003, 09:13   #130
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Ik verwerp consequent alle ‘bovendemocratische’ principes. Iedere invoering van zo’n bovendemocratisch principe vernietigt de democratie. En ja, democratie kan zichzelf inderdaad afschaffen; dat is eigen aan de democratie. Democratie kan enkel blijven functioneren indien ze door een meerderheid van de mensen wordt gewild. Dat is ook de reden waarom ik een tegenstander ben van het nep-concept ‘multiculturele samenleving’. De meeste culturen zijn inderdaad helemaal niet compatibel met democratie. Indien de meerderheid van een bevolking baadt in bv een islamitische cultuur, dan zal je nooit democratie kunnen invoeren of instandhouden: bij de eerste verkiezingen wordt dan de democratie afgeschaft, en het islamitische totalitarisme ingevoerd (zie bv Algerië, Iran...). Enkel in de mate dat de waarden van de Verlichting door de cultuur worden gedragen, kan democratie ontstaan en zich ontwikkelen.
Ik stel juist dat je niet alle bovendemocratische principes kunt verwerpen. Cf. daarvoor, indien je mij niet beu bent, de nieuwe topic "onverkorte meerderheidsprincipe is inconsistent".

We moeten hier het principiële niveau van het praktische scheiden. In de praktijk heeft de meerderheid inderdaad altijd gelijk, maar enkel op grond van het recht van de sterkste, en niet op grond van het onverkorte meerderheidsprincipe. Dat zou principieel inconsistent zijn.

Waar ik op aanstuur, is de erkenning dat er méér aan democratie gelegen is (moet gelegen zijn) dan het onverkorte meerderheidsprincipe. Dat het m.a.w. allemaal niet zo eenvoudig ligt.
wardje is offline   Met citaat antwoorden