Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2020, 15:03   #16
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zou veel logischer en ook veel efficiënter zijn mochten die federale bevoegdheden nog een flink stuk afgeslankt worden. Wat mij betreft mag het beperkt worden tot Defensie en Justitie. Al de rest mag volledig naar de deelstaten.
Lijkt logisch. Het zou efficiënter kunnen zijn. Het probleem is dat er toch een zeker uniformiteit moet zijn. De normen en voorschriften zouden hetzelfde moeten zijn over het ganse land. Een parkeervoorschrift kan lokaal vastgelegd worden maar voedselveiligheid lijkt mij toch minimaal iets te zijn voor het ganse land. Idem voor normen voor ioniserende straling. Dergelijke taken splitsen volgens taal, lijkt dom.
In Nederland is men ver gegaan met bevoegdheden door te schuiven naar de steden. Hier zijn ook minder fraaie dingen aan het licht gekomen: in een stad krijgt je een rollator gratis, in de naburige moet je betalen. Het is een manier die onvrede in de hand werkt. Normen moeten op voldoende hoog niveau worden vastgelegd.
Doet het zogenaamde Vlaanderen met mevr. Demir al geen pogingen om ook de budgetten van Justitie in handen te krijgen? ik heb het niet gevolgd.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden