Los bericht bekijken
Oud 16 oktober 2008, 18:34   #30
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
In dat verband wilde ik het trouwens al eerder hebben over of mensen wel vrijheid wensen. Ik vermoed eigenlijk van niet. Het antwoord toont zich in een andere vraag: wat is de meest kenmerkende 'karaktertrek' van de mens, angst of luiheid? Frank van Dun stelde dat een mens niet een beetje vrij kan zijn: ofwel ben je het, ofwel niet. Hetzelfde geldt mijns inziens voor onvrijheid (uiteraard): zij die hun eigen autoriteit kunnen kiezen (als individu, niet als collectiviteit) zijn niet wezenlijk onvrij. Het is dus onzinnig om te stellen dat mensen in een vrije maatschappij toch vrijwillig kunnen laten beheersen door iemand anders. Als de mens geen vrijheid wenst, is een vrije samenleving voor hem niet aan de orde.
De vraag of de 'mens' al dan niet vrijheid wens is je reinste onzin. De mens is een amalgaam van miljarden verschillende individuen, met onderling verschillende meningen. Het interesseert me niet hoeveel procent daarvan, vrijheid niet echt willen. Ik wens geen wereldwijde anarchie, want daarvoor zou ofwel dwang ofwel een wereld van enkel 100% vrijheidslievenden nodig zijn (Hitler is genoeg om te bewijzen dat dat niet zo is). Ik wil zelfs geen democratisch gekozen anarchie waarvoor 51% procent nodig zou zijn. Nee, wat ik wil is de vrije keuze tussen vrijheid en kluisters. Ik ga niemand dwingen tot Anarchie, maar ik beschouw het als mijn volste recht om de Anarchie voor mezelf te willen. De Staat is echter zo allesomvattend dat die keuze me ontzegd wordt, en dus bekamp ik die staat.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden