Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2008, 15:11   #14
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibn Khaldūn Bekijk bericht
Je hebt gelijk, dat is ook waar.
Wanneer ik de koran begin te lezen (met uitleg erbij) dus hoe dieper ik lees, hoe meer overtuigd ik ben van deze boodschap. In verschillende stukken lees ik verzen over geloofsovertuiging van de ouders of over levensbeschouwing van de maatschappij en hier komt de koran mij vertellen dat dat niet voldoende is om die opvattingen van ouders of maatschappij te blijven volgen, dus men moet andere eerlijke reden hebben om iets te volgen.

Een paar voorbeelden:
  • (2:170)
    En wanneer er tot hen wordt gezegd: "Volgt hetgeen God heeft geopenbaard", zeggen zij: "Neen, wij zullen datgene volgen, wat wij onze vaderen zagen volgen". Zelfs al hadden hun vaderen in het geheel geen verstand en volgden zij ook de rechte weg niet?
  • (5:104)
    En wanneer er tot hen wordt gezegd: "Komt tot hetgeen God heeft geopenbaard en tot de boodschapper," zeggen zij: "Voor ons is datgene waarin wij onze vaderen zagen geloven, voldoende." Zelfs indien hun vaderen niets wisten en geen leiding hadden?
  • (7:28)
    En wanneer zij een slechte daad begaan, zeggen zij: "Wij zagen dit onze vaderen doen en God heeft het ons bevolen." Zeg: "God legt nooit slechte daden op. Zegt gij van God, hetgeen gij niet weet?"
  • (7:95)
    Daarna verwisselden Wij het boze met het goede, totdat zij groeiden en zeiden: "Lijden en geluk wedervoeren onze vaderen ook." Dan grepen Wij hen plotseling terwijl zij er niet aan dachten.
  • (10:78)
    Zij antwoordden: "Zijt gij tot ons gekomen, opdat wij ons mogen afwenden van hetgeen wij onze vaderen zagen volgen zodat er voor u beiden grootheid in het land zou zijn? Maar wij zullen in u niet geloven."
  • (21:53)
    Antwoordden zij: "Wij vonden dat onze vaderen deze aanbaden."
  • (26:74)
    Zij antwoordden: "Maar wij vonden dat onze vaderen hetzelfde deden."
  • (31:21)
    En als er tot hen wordt gezegd: "Volgt hetgeen God heeft geopenbaard," zeggen zij: "Neen, wij zullen datgene volgen wat wij onze vaderen zagen volgen." Zelfs al zou Satan hen tot de straf van het branden hebben uitgenodigd?
  • (43:22-23)
    22. Neen, zij zeggen: "Wij zagen onze vaderen een godsdienst volgen en wij richten ons naar hun voetstappen."

    23. En evenzo zonden Wij geen waarschuwer naar een stad vóór u of de rijken hiervan zeiden: "Wij zagen onze vaderen een godsdienst volgen, en wij treden in hun voetstappen."
Uit welke context komen die citaten? Misschien gaat het hier over wel over de ongelovigen ? Over de gelovigen van voor islam, of over mensen met een ander geloof die zich niet tot islam willen bekeren.
Op die manier citeren katholieken ook dikwijls uit hun boeken.
Ik moet er echt niet van weten. Kan er niet aan doen.
Ik heb het niet
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden