Los bericht bekijken
Oud 2 september 2019, 16:26   #70
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De ideeën rond bewustzijn zullen wel nog evolueren.

Voor mij is bewijstzijn een vorm van processing binnen het systeem die wat meer energie en nadenken vergen dan onbewuste processen.

Het gevolg is dat we ons van bewuste processen meer herinneren.

Ik ben het ook helemaal niet eens met jouw analyse dat men zich van alles bewust is tijdens het autorijden. Ik kom het vaak tegen dat ik over bepaalde zaken nadenk tijdens het rijden en een half uur later pas besef hoe ver ik al ben. Zodra er zich een abnormale situatie voordoet wordt het bewustzijn ingeschakeld en wordt men weer aandachtig.

Ik sluit niet uit dat een bewustzijn enkel weggelegd is voor systemen met hoge cognitieve kwaliteiten.
Bewustzijn bij autorijden is al lang onderwerp van uitgebreide studies en experimenten. Wat je zegt is waar, je kan je soms een deel van het afgelegde traject niet eens herinneren. Maar je geeft zelf al een verklaring. Namelijk dat er op dat traject niets bijzonders was waar te nemen dat van belang was voor adequaat chaufferen. Je kon aan andere dingen denken en hebt geen herinneringen aan dat traject.

Bij een route door de stad in de spits moet je geconcentreerd rijden en dan zal je van wijdere omgeving zoals gebouwen en reclameborden weinig waarnemen. Als er iets geks gebeurt zie je het wel. De omgevingsfactoren die in orde zijn nemen we volgens mij onbewust waar. Staat er bijvoorbeeld een koe op het trottoir dan zien we dat onmiddelijk bewust. We moeten dan onderscheid maken tussen bewuste en onbewuste waarneming. Trouwens, het tv-programma 'mind fuck' speelde met de onbewuste waarneming om deelnemers te beïnvloeden.

Volgens fenomenalist (ook de fenomenologie) heeft het bewustzijn een intentie. Men is zich bewust van iets, van een onderwerp. Dat kan zijn op basis van waarneming en op basis van herinnering en kennis.
Piero is offline   Met citaat antwoorden