Los bericht bekijken
Oud 5 september 2019, 11:08   #73
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Duidelijker kan ik het niet zeggen. Ik kan het wel anders opschrijven. Je stelde: "Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken."

Bewustzijn = gevoelsleven + zintuiglijkheid + denken.

Ik stelde dat bewustzijn het denken impliceert dus dat je derde factor reedes is inbegrepen in bewustzijn en een tautologie is. Mijn stelling is feitelijk dat bewustzijn denken is. Men is zich altijd bewust van iets, een onderwerp, en men denkt daaraan. Dat onderwerp hoeft niet zintuiglijk te zijn en het hoeft ook geen gevoelen te zijn. Men kan bijvoorbeeld zonder zintuigen te benutten of met gevoelens uit het hoofd rekenen.
Hier moet ik nog wel wat aan toevoegen. Denken is gebaseerd op zintuiglijke waarneming en emoties. Wij kunnen rekenen omdat wij aantallen dingen hebben waargenomen. Om te beginnen de vijf vingers van een hand. En wij willen rekenen omdat wij door emoties daartoe worden gedreven. We leren dus denken door waarneming en we ontwikkelen ook emoties door waarneming. Dat betekent nogal wat. We moeten er rekening mee houden dat zelfs dieren die niet kunnen zien en horen toch bewust zijn.

Ik heb ooit een man ontmoet van ca 50 jaar oud die doof en blind was geboren. Hij werd nog steeds door zijn moeder verzorgd. Hij liep met haar mee aan de hand en kon zich redden met zelfstandig eten en drinken als het hem werd voorgezet. Zij communiceerde met hem door letters te schrijven in zijn hand en hij schreef terug in haar hand. Dat had zij hem zelf geleerd. Vrienden van haar konden zo ook met hem contact maken. Zijn kennis was natuurlijk beperkt, maat hij was belangstellend.

In de straat waar ik opgroeide woonde een familie met een zoon die ook doof en blind was, maar die kon niks. Ze namen hem wel mee naar buiten, maar daarvoor hadden ze een auto (gekregen van de overheid). Een Studebaker, de eerste en enige auto in de straat die in de weg stond als we voetbalden. Een sneu gezin. Of die jongen niet in staat was om iets te leren weet ik niet. Misschien wisten de ouders niet hoe dat aan te pakken of konden ze het niet opbrengen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden