Los bericht bekijken
Oud 5 september 2019, 12:02   #75
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Duidelijker kan ik het niet zeggen. Ik kan het wel anders opschrijven. Je stelde: "Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken."

Bewustzijn = gevoelsleven + zintuiglijkheid + denken.
Zo is het.

Citaat:

Ik stelde dat bewustzijn het denken impliceert dus dat je derde factor reedes is inbegrepen in bewustzijn en een tautologie is.
Mooi. Nu heb je het duidelijk uitgelegd.
Citaat:
Mijn stelling is feitelijk dat bewustzijn denken is.
En mijn stelling is dat het meer dan alleen denken is, maar ook gevoel en waarnemen, zintuiglijk dus.
Citaat:

Men is zich altijd bewust van iets, een onderwerp, en men denkt daaraan.
Dat is niet zo, want een mens denkt niet constant .
Citaat:
Dat onderwerp hoeft niet zintuiglijk te zijn en het hoeft ook geen gevoelen te zijn. Men kan bijvoorbeeld zonder zintuigen te benutten of met gevoelens uit het hoofd rekenen.
Dat kan, maar de eenheid van gevoelens en zintuiglijkheid en denken, wil nog niet zeggen dat ze niet apart kunnen bestaan.
Alleen het volledige bewustzijn is de eenheid van alle drie, dus als gezamenlijkheid, wat het beste is.
Ter vergelijking met de drie-eenheid van Vader en Zoon en de Heilige Geest, die alle drie apart bewust kunnen zijn, maar als gezamenlijke eenheid het beste is.

En bovendien: als je onder bewustzijn alleen het denken wilt verstaan, hoe wil je dan de gezamenlijkheid van alle drie benoemen, dus: gevoel en zintuiglijkheid en denken?

En bij het rekenen kunnen er wel degelijk beelden van getallen in het half bewustzijn of onderbewustzijn bestaan (bij de microwezentjes zeker), en ook een zekere mate van gevoelens.
Of zou het denken helemaal zonder gevoel kunnen bestaan?
Ik denk van niet.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden