Los bericht bekijken
Oud 26 april 2021, 12:02   #138
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar u bent iemand die sowieso al tussen de twee twijfelt.

Ik heb het vooral over de kiezers van CD&V of Open VLD.

Als men daar het Franse systeem van de presidentverkiezing toepast, krijgen we de volgende situatie:

1) in de eerste ronde doen alle partijen mee. Als één partij 50% haalt, stopt het bij de eerste ronde. In Vlaanderen is het momenteel compleet onwaarschijnlijk dat één partij 50% haalt dus er volgt sowieso een tweede ronde.

De partijen met de meeste kiezers zullen (op basis van de actuele peilingen) VB en N-VA zijn.

2) in de tweede ronde komen enkel nog het VB en N-VA aan bod. De kiezers die liever een andere partij wilden, hebben drie opties:
- N-VA stemmen
- VB stemmen
- uit colère niet gaan stemmen

Ik denk dat we in Vlaanderen zouden zien wat men ook in Frankrijk ziet. De meerderheid van de kiezers van de partijen die de eerste ronde niet hebben overleefd (CD&V, Open VLD, SPA,...) zullen om "strategische" redenen op N-VA stemmen, omdat ze absoluut geen VB willen.

Hoewel VB groter is in ronde 1, zal N-VA winnen in ronde 2 (denk ik).
Ik denk dat die analyse wellicht klopt, maar dat verhaal gaat zich niet elke keer opnieuw herhalen.
Een gevolg hiervan gaat zijn dat kiezers veel volatieler gaan stemmen en minder honkvast gaan zijn. Zeker als zo'n regeringsdeelname ne keer enorm tegenvalt.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden