Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2019, 09:31   #23
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Prachtig. Het verondersteld wel een grondige juridische kennis voor je de betrokken wetsartikels zou vinden die horen bij het voorbeeld. Hoeveel Zwitsers hebben die kennis denk je. Dat betekend dus advies van (dure) advocaten. Dan ben je nog afhankelijk van de goedkeuring van ambtenaren. Dan moet ik beginnen om 50000 echte handtekeningen te verzamelen binnen 100 dagen (eventjes rekenen 50000/100 = 500 per dag) Ik denk dat dit een voltijdse job word voor deze 3 maanden. Wie leest overigens dat "bundesblatt"? Wie leest in België het staatsblad?
In Theorie kan het dus wel maar in de praktijk is het zeldzaam (de boer hierboven uitgezonderd, zij het met steun van dierenorganisaties)
Overigens blijkt ook de staat (lees "de politieke partijen") zich met deze referenda te bemoeien. Dat is dus beslist niet katholiek laat staan democratisch. Overigens heeft de politiek de mogelijkheid om de uitvoering van een goedgekeurd referendum tot 6 jaar uit te stellen.
Wat zou er gebeuren, denk je, als ik zou voorstellen de politieke partijen te verbieden en de parlementsleden te benoemen via rechtstreekse verkiezingen door het land te verdelen in districten en in ieder district een vertegenwoordiger te kiezen, goedgekeurd door de meerderheid der kiezers binnen dat district?

Lijkt me logisch dat er toch bepaalde barrières/filters worden voorzien. Zo niet heeft men om de dag een nieuw referendum over de meest dwaze zaken.

U spreekt over advies van dure advocaten. Als het voorstel inhoudelijk is uitgewerkt, heeft u enkel advies nodig over de procedure zelf. Zo enorm veel uren werk zullen dat dus niet zijn.

Als men - uiteraard samen met anderen die het voorstel ondersteunen (eventueel via crowdfunding) - niet een paar duizend euro over heeft om een referendum te houden, moet men zich misschien de vraag stellen of het idee in kwestie het allemaal wel waard is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden