Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2018, 13:35   #41
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard Aanpassing van het AREI ?

Terug naar waar we bijna twee jaar geleden begonnen zijn maar ondertussen is onze vraagstelling denkelijk duidelijker geworden

Citaat:
Beste

Bedankt voor uw vraag

Uw dossier werd overgemaakt voor verder afhandeling aan de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstanden en Energie.

Zodra ik beschik over de nodige informatie, zal ik u op de hoogte houden van het resultaat van uw aanvraag.

Groeten

Voor/Pour Marie Christine MARGHEM

La Ministre de l’Energie, de l’Environnement et du Développement durable

De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling

Rue de la Loi,51 – 1040 Bruxelles

Wetstraat,51 – 1040 Brussel

[email protected]

T : 0032 2 790 57 11

De : [email protected] [mailto:[email protected]]
Envoyé : lundi 22 janvier 2018 11:17
À : Info Marghem <[email protected]>
Objet : Fwd: AREI en Seveso richtlijn [Caution: Message contains Redirect URL content]
Début du message réexpédié :

Citaat:

De: Paul Nollen <[email protected]>

Objet: AREI en Seveso richtlijn

Date: 22 janvier 2018 ?* 10:27:41 UTC+1

À: <[email protected]>


Geachte mevrouw Marghem,

in mei 2016 bezocht ik een nieuwbouw appartement dat in orde was met al zijn attesten, EPC en AREI. Tot mijn verbazing was de ventilatie, die uitgevoerd was met ventilatoren en luchtkanalen, niet afschakelbaar op de verdieping zelf. Om de ventilatie af te kunnen schakelen moest men via het appartement van een bovenbuur, ofwel naar de algemene zekeringkast in de kelder.

Later onderzoek bracht naar voor dat in andere appartementsgebouwen de algemene zekeringen, waaronder die voor de ventilatoren, zich bevinden in een afgesloten lokaal of ruimte waarvoor men, om toegang te hebben, de conciërge moet opzoeken.

Achteraf bleek ook dat de Energie regelgeving in Vlaanderen duidelijk verbied dat de ventilatie afschakelbaar is. Uiteraard voorziet het AREI dat de ventilatoren via zekeringen beveiligd en dus ‘in theorie’ uitschakelbaar zijn (waar het kabinet Jambon naar verwijst) maar dat is niet terzake. In de praktijk is dit voor de meeste bewoners onhaalbaar.

Dit is in tegenspraak met de Seveso richtlijn die oplegt dat de ventilatie bij een incident waarbij de buitenlucht gevaarlijke gassen kan bevatten, afschakelbaar moet zijn.

De reden is natuurlijk dat bij een incident waarbij zich gevaarlijke gassen in de buitenlucht bevinden de brandweer oproept om ‘ramen en deuren’ te sluiten en binnen te blijven.

Als men dat toepast in de beschreven omstandigheden dan zit men als ratten in de val als men de ventialtie niet kan afschakelen op een eenvoudige en snelle wijze.

Vandaar dat ik mij tot verschillende provincies en brandweerkorpsen heb gericht om de oproep aan te passen naar ‘‘ramen en deuren sluiten en de ventilatie afschakelen’. Sommige korpsen en lokale besturen zijn daar op ingegaan.

Voorts kan ik verwijzen naar de Nederlandse regelgeving waar men verplicht is naast (of in) de zekeringkast van het appartement zelf een ‘calamiteitschakelaar’ te plaatsen die de ventilatie afschakeld. Er is ook een systeem met afstandbediende uitschakeling, vanuit de noodcentrale, van de ventilatie in gebouwen die in risico zones liggen (BOA-V).

Ik meen dan ook dat het AREI (Algemeen Reglement Electrische installaties) dat onder uw bevoegdheid valt dient aangepast te worden om conform te zijn met de Seveso richtlijn en duidelijk moet stellen dat een ‘calamiteitschakelaar’ duidelijk en in elk appartement of wooneenheid aanwezig moet zijn. Deze ‘calamitiet’ schakelaar moet toelaten om de ventilatie zo snel mogelijk volledig uit te zetten. Dit is dan volgens mij nog minimaal. Voor mijzelf zou ik zeker, als ik ventilatie zou plaatsen met ventilatoren, minstens de inlaat luchtkanalen uitrusten met rookdetectoren om de ventilatie automatisch uit te schakelen bij rook detectie. Men zou nu wel via SMS of dergelijke op de hoogte gebracht worden van een calamitiet (Seveso incident) maar als men in de praktijk zijn ventilatie niet kan uitzetten heeft dat allemaal niet veel zin. Ik zou mijn ventilatie dan ook wel willen uitzetten met SMS. Voor mij geen probleem maar voor de meeste mensen die ik bevraagd heb onhaalbaar.

Hieronder een van de laatste mail uitwisselingen met het kabinet Jambon waaruit mag blijken dat we niet op dezelfde golflengte geraken.

Beste groeten

Paul Nollen
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 1 februari 2018 om 13:38.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden