Los bericht bekijken
Oud 19 september 2020, 06:11   #59
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard actie van de FOD binnenlandse zaken"doe de deur dicht"

Naar aanleiding van de nieuwe actie van de FOD Binnenlandse zaken "Doe de deur dicht" heb ik de FOD gecontacteerd alsook het kabinet van de gouverneur van Antwerpen.


Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Saturday, September 19, 2020 7:02 AM
To: Kabinet van de Gouverneur
Subject: Fw: uw actie 'doe de deur dicht'

Dag mevrouw Claes;

naar aanleiding van de recente actie van de FOD Binnenlandse zaken “doe de deur dicht” https://www.civieleveiligheid.be/nl/...-de-deur-dicht
heb ik hen gecontacteerd over de problematiek van de tegenstrijdigheden, ontbrekende maatregelen en een ontbrekende coördinatie tussen de verschillende regelgevingen.
Misschien kan ook bij deze “onvolledige” actie van de FOD Binnenlandse zaken onze gouverneur optreden.
Mijn mail aan de FOD hierna, waarin ik ook verwijs naar het werk van het kabinet van de gouverneur.

Beste groeten

Paul Nollen

Citaat:
From: Paul Nollen
Sent: Friday, September 18, 2020 8:33 PM
To: [email protected]
Subject: uw actie 'sluit ramen en deuren'

Geachte Algemene Directie Civiele Veiligheid (FOD Binnenlandse Zaken)

ik probeer nu al meer dan 4 jaar diverse overheden aan te spreken over het feit dat de regelgeving in België over de brandveiligheid van woningen (en denkelijk ook alle andere gebouwen waar mensen verblijven) en de energieprestatie wetgeving tegenstrijdig en onvolledig is. Soms met resultaat, soms niet.

Het is duidelijk dat de energie prestatie regelgeving indruist tegen de Seveso richtlijn en brandvoorschriften (ook nu met uw nieuwe actie).

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.


Ik heb ook uit gesprekken met personeel van woon zorg centra kunnen afleiden dat zij
- geen weet hebben van de mogelijkheid om de ventilatie af te schakelen op hun verdieping of het gebouw
- geen weet hebben dat er iemand van dienst verplicht zou zijn om meldingen te ontvangen van B-alert of dergelijke (ramen en deuren sluiten en soms door sommige diensten ook ‘'ventilatie afzetten”)


De energie prestatie wetgeving verbied schakelaars te plaatsen in het ventilatiesysteem om deze uit te schakelen, en bij diverse onderzoeken heb ik kunnen vaststellen dat deze regel inderdaad strikt zo wordt uitgevoerd en gecontroleerd.

Zo hebben we:

- in veel gevallen wordt bij rook of gas in de buitenomgeving de burgers gevraagd “ramen en deuren te sluiten”. en wordt de instructie “ventilatie afschakelen” niet meegegeven. Of soms door de ene dienst wél en de andere dienst niet.

Zelfs al wordt het gevraagd door de overheidsdiensten in geval van calamiteit, de meeste mensen zullen niet in staat zijn om op redelijke termijn de ventilatie uit te schakelen.

Ik heb er ook op gewezen dat indien men geen mechanische ventilatie plaatst maar kiest voor “natuurlijke ventilatie” men verplicht is om openingen te maken tussen de verschillende lokalen. Er is echter geen verplichting om deze openingen afsluitbaar te maken of ze op een geringe, bereikbare, hoogte te plaatsen.
Het is duidelijk dat bij brand binnen in het gebouw, waar uw actie nu op gericht is, men openingen tegen het plafond niet kan dicht houden als er rook binnen komt, en die hoge roosters zijn juist op de plaats waar de rook zich het gemakkelijkst zal verspreiden. Bovendien kan men zich niet bezig houden met vluchten of hulp vragen en tegelijkertijd roosters dichthouden. In de veronderstelling dat men rookmelders geplaatst heeft natuurlijk en tijdig verwittigd wordt.

In het geval van “natuurlijke ventilatie” volgens de huidige voorschriften is ook uw actie zinloos en zelfs gevaarlijk doordat ze onvolledig is. De instructie “luchtroosters die de verschillende ruimten verbinden afsluiten” wordt niet vermeld. De deur naar de slaapkamer sluiten als de ventilatieopening naar de hal open blijft heeft geen zin. Bovendien zal ze in de meeste gevallen onbereikbaar zijn (of niet gemakkelijk) en alleszins niet afsluitbaar.
Men zou ook kunnen verplichten om in die luchtkanalen die de onderlinge ruimten verbinden materiaal te voorzien dat opschuimt bij hitte om de opening te dichten maar ik ben niet voldoende bekend met die materie (werkt dat ook bij rook?)

Bovendien is rookmelders plaatsen wel heel interessant maar als er in de inlaat van de mechanische verluchting geen rookdetectie staat (mag er zelfs niet staan) die de ventilatie afschakelt bij rookdetectie zal de rook die van buitenaf binnengezogen wordt (bij externe calamiteit) zich tegelijkertijd in alle kamers verspreiden waar ventilatie is en overal de brandalarmen doen afgaan. De aanwezige filters, zeker voor residentieel gebruik, zijn niet voldoende om rook of gas tegen te houden. De paniek zal groot zijn omdat alle kamers met ventilatie brandalarm geven en er rook kan waargenomen worden, men zal dan wellicht naar buiten vluchten, iets wat op dat ogenblik door de hulpdiensten misschien afgeraden wordt bv bij Seveso alarm.

We kunnen ook eens kijken bij onze Nederlandse buren waar het plaatsen van een “calamiteitsschakelaar” om de ventilatie uit te schakelen verplicht is (te plaatsen op een gemakkelijk bereikbare en duidelijk aangegeven plaats) en er in risico zones een centraal gestuurde uitschakeling is van de ventilatiesystemen vanuit een noodcentrale.

http://www.brandveilig.com/onderwerp...incident-27974
Maasdelta Groep en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond hebben een nieuw systeem gelanceerd om centrale mechanische ventilatie op afstand te bedienen.

Bij incidenten of stankoverlast is het belangrijk om deze tijdelijk uit te kunnen zetten, zodat rook of schadelijke gassen de woning niet binnen dringen. In het World Port Center gaven zij een demonstratie van “Bediening op afstand – ventilatie (BOA-V)” aan belangstellenden.

.....

Vanaf juni 2010 voorziet Maasdelta een groot deel van haar gebouwen in Maassluis, Hellevoetsluis en Spijkenisse van BOA-V. BOA-V is voor de veiligheid van iedereen in kantoor- en wooncomplexen met centrale mechanische ventilatie. Gebouwbeheerders en –eigenaren kunnen deze dienst afnemen.

.....
https://www.ram.nl/bediening-op-afst...tilatie-boa-v/

https://www.ram.nl/wp-content/upload...lder_BOA_V.pdf


De meeste relevante mails post ik op het forum van politics.be https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 zodat iedereen wat kan volgen (hoop ik).

Als u vragen zou hebben zal ik ze graag beantwoorden.

Ter info:

From: IDES Hans

Sent: Thursday, August 17, 2017 1:55 PM

To: Paul Nollen

Subject: RE: rampenplan en ventilatie

Geachte heer Nollen,

Hoewel de aangelegenheid die u signaleerde niet echt tot het bevoegdheidspakket van de gouverneur behoort, heb ik dit toch ten gronde laten onderzoeken door de Brandweer. De regelgeving ter zake is inderdaad complex en soms tegenstrijdig.

De meeste wetgeving in verband met gebouwen heeft meestal enkel betrekking op de interne risico’s en amper op de bescherming tegen externe risico’s zoals geur en rook van buitenaf of een toxische wolk. Anderzijds is er Vlaamse regelgeving die bepaalt dat de ventilatie van een woning niet mag worden voorzien van een schakelaar. De reden daartoe zou milieutechnisch zijn .


Hoedanook is er inderdaad een onduidelijkheid vastgesteld in de afstemming van Federale en Gewestelijke normen. Netwerk Brandweer - de overkoepelende organisatie van de brandweerzones in Vlaanderen - neemt zich voor deze aangelegenheid op de beide niveaus aan te kaarten en in het bijzonder aan een structureel overleg met het Vlaamse Gewest te werken.

De Brandweer en de Veiligheidscoördinator van de stad Antwerpen zijn er zich alvast van bewust dat de raad tot het sluiten van ramen en deuren in nieuwere woningen niet voldoende is in de communicatie. Op hun website https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...-uit-de-rook-2 wordt dan ook al meegegeven dat indien mogelijk de ventilatie dient uitgeschakeld te worden. De gouverneur zal ook aan de andere brandweerzones in de provincie alvast vragen, hun communicatie inzake het sluiten van ramen en deuren aldus aan te vullen.

Met vriendelijke groeten,

Hans Ides

--

Kabinet gouverneur Cathy Berx

Kabinetschef van de gouverneur

Parkhuis
Koningin Elisabethlei 18, 2018 Antwerpen
T +32 3 240 50 45

[email protected]

www.provincieantwerpen.be




Hoogachtend

Paul Nollen
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden