Discussie: Basisinkomen en NIT
Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2007, 00:37   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Geachte mevrouw Lijnen

Wat is uw mening, en die van uw beweging, over de combinatie van een "basisinkomen" met een vlaktaks? Dit is de idee van een Negative Income Tax zoals geformuleerd door wijlen Nobelprijslaureaat Milton Friedman, die u wellicht bekend is.

De vlaktaks is iets wat steeds meer op de voorgrond geschoven wordt, ook in de Europese Unie - confer het succes van de overschakeling in Estland bijvoorbeeld. Een gezin dat 25000 euro verdient op jaarbasis bij een vlaktaks van 30 percent en een basisinkomen van 6000 euro houdt zo nog 23500 over; waar dat voor armen uiteraard meer is in verhouding en voor rijken minder. De NIT is zo als het ware een "progressie" in de herverdelingszin op zich.

Of houdt u het bij een progressieve inkomensbelasting? Of bij het verplaatsen van de belastingen op één aspect, weg van inkomen?

Met beleefde groeten

lombas
is er in estland een basisinkomen ?
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline