Discussie: Directe democratie?
Los bericht bekijken
Oud 1 april 2007, 20:11   #12
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik denk niet dat het omwille van die negatieve stelling is dat de zetel is toegekend.
Nadat alle mogelijkheden voor kleine en startende partijen om overheidssubsidie te krijgen vakkundig zijn afgestopt door VLD, CD&V en Groen! hebben we op die manier nog enige eigen inkomsten gekregen en een kleine erkenning voor ons werk en de resultaten. Dat ze beschaamd zouden zijn van die machtsgreep is teveel gezegd natuurlijk, we kunnen enkel zeggen dat we bij een evenredige zetelverdeling (zoals in Nederland bv) al van bij de eerste verkiezingen een verkozene zouden gehad hebben en dus partijsubsidie.
Men kan voor of tegen partijsubsidie door de overheid zijn, maar als men alle partijfinanciering verbiedt behalve door personen en dan een kiesdrempel oplegd van 5% dan is voor de meeste themapartijen de zaak wel beslist.
Een partijsubsidie op basis van een fictieve evenredige zetelverdeling zoals ook sommigen uit de politiek sociale wetenschappen voorstellen zou al terug enig leven in de brouwerij kunnen brengen maar eerlijk gezegd zie ik dat niet snel gebeuren.


Paul
Ik kan me best voorstellen dat die zetel voor Vivant een geweldige zaak is, en dat heb ik ook niet ontkend; maar verzoenbaar met directe democratie vind ik dat echt niet - laat staan dat ik het als een "eerste stap naar burgerdemocratie" zou durven bestempelen, zoals Nele deed...
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline