Los bericht bekijken
Oud 27 oktober 2020, 13:00   #349
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Daar kun je dan op antwoorden dat de bijbel in het christendom niet centraal staat. God op aarde, dat is Jezus. In het OT wordt zijn komst voorbereid en in het NT wordt zijn komst beschreven en de navolging van zijn voorbeeld besproken. Maar centraal staat Jezus.

In de soennitische islam staat de koran centraal. Mohammed is (zogenaamd) analfabeet, wat moet waarborgen dat de koran niet beïnvloed kan zijn door degene die hem naar de mensen brengt.

De koran bekritiseren hoeft niemand te doen. Het is voldoende hem tentoon te stellen, met de wijze waarop hij al veertien eeuwen lang wordt geïnterpreteerd (grosso modo schaffen de aansporingen tot geweld volgens de soenna de vredelievende passages af: pas op, de koran interpreteert dus zichzelf!).

Reacties op cartoons kunnen wel een paar westerlingen op het idee brengen dat de mohammedanen ze niet alle vijf op een rijtje hebben, maar ze brengen de mohammedanen niet op het idee dat er iets mis kan zijn met hun geloof. Integendeel. In die zin vind ik ze contraproductief.
Dan krijg je gewoon een opbod van religies tegenover elkaar. Mijn religie is beter dan de jouwe. Een slippery slope. Terwijl de echte issue is dat religie het openbaar leven niet dient te domineren. Wat die cartoons voor mij aantonen is de strijd tss de humanitaire waarden en de duisternis die godsdienst met zich meebrengt. Als je godsdienst gaat "bestrijden" met godsdienst ga je hun spelregels spelen en zit je vast in hun logica. En daar willen we juist van af. Toch?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 27 oktober 2020 om 13:00.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden