Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 11:28   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Hier in Ierland bestaat het referendum. Als resident mag ik wel meestemmen(stemrecht, want er bestaat hier geen stemplicht) in de algemene verkiezingen ( gemeenteverkiezingen bestaan ook niet, want er zijn geen gemeenten!!) niet in de referenda. Die zijn voorbehouden aan de Ieren en ook bindend onder bepaalde voorwaarden (voldoende deelname en meerderheid van 50 %).

Ik heb reeds enkele referenda gevolgd.Het is mij echter gebleken dat vooral de stellingname te wensen overlaat. Ze is niet altijd verstaanbaar voor de burger met als gevolg een twijfelachtig resultaat.

Luke
Het komt er dan op neer om de formulering voldoende duidelijkheid te geven. Mag gerust mee ingeschreven worden in het wettelijk kader waarin de referenda worden vastgelegd. Maar ja, een dergelijke kwaliteitseis is een subjectief gegeven.
Het moet toch mogelijk zijn om op doorzichtige wijze de gevolgen van stemkeuze op een rijtje te zetten, zodat iedereen kan beslissen: ik ga voor Ja, ik ga voor Nee, of het kan me niks verdommen.
Zolang een meerderheid zich maar in de uitkomst en gevolgen kan terugvinden. Dat is tenslotte de bedoeling van goed bestuur: zoveel mogelijk mensen, zoveel mogelijk ergernis besparen.

Het lijkt me alleszins eenvoudiger dan de gevolgen van de keuze op vertegenwoordiger x of senator y te overzien.
Niemand kan bij kiezing van vertegenwoordigers voorspellen
  • *óf zij ondanks voldoende stemmen een mandaat krijgen
    *of zij ondanks een verpletterende nederlaag niet gecoöpteerd worden of anderszins in een coalitie betrokken worden
    *of zij weldegelijk gaan voor de beloofde items
Bij een referendum is de uitslag bindend en moet de wil des volks over de partijgrenzen heen uitgevoerd worden, totdat misschien bij tegenvallende consekwenties een nieuwe meerderheid het roer wenst om te gooien.............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden