Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 11:53   #20
luke dierick
Burger
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Coolbawn,Cy Tipperary North,RoI
Berichten: 164
Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Laat er geen twijfel over bestaan dat ik ook voor meer directe democratie gewonnen ben, bvb. door bindende referenda, nu er ook moderne middelen beginnen aan te komen.

Ik wil evenwel enkele negatieve ervaringen uit Ierland in het licht brengen:- het referendum over abortus werd gewonnen door pro-abortus met een 500-tal stemmen, wordt dan ook door een groot deel van de bevolking niet aanvaard. Die gaan zelfs zo ver van die uitslag in vraag te stellen...
- Een tweede referendum werd dan ingericht met de bedoeling om de abortus in een nauwere context te brengen ( slechts in bepaalde gevallen). De bisschoppen vroegen in de kerk om "ja" te stemmen. Het ontwerp heeft het toch gehaald, maar een "non" verklaarde mij dat ze "nee" gestemd had omdat ze "tegen abortus" was...Velen hadden blijkbaar niet begrepen dat de "juridische tekst" die voorgesteld werd het midden hield tussen afwijzing en goedkeuring, dus goedkeuring onder bepaalde voorwaarden.

Hieruit meen ik te moeten besluiten dat de tekst van een referendum in duidelijk verstaanbare(voor iedereen) termen dient gesteld te zijn.

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden